hejsan, jag har en grej som det sitter en 32ah kontakt på (hanske) dock så har min förlängningskabel
32ah hanskar i båda ändar, kan jag byta kontakten på motorn, eller blir det fel med strömen då?
eller ska jag byta på min förlängningskabel?
motorn ska driva en liten karusell.
mvh Ankan
 
Eh??? Om du nu har 32A på "grejen" och 32A på kabeln så passar det ju alldeles utmärkt om det är så att du kan koppla in dig på 32A.

Jag skulle personligen "byggt" en egen liten pryl med kort kabel som växlar mellan 32 och 16 så man slipper byta på grejen och/eller de kablar man har. Dels så kan det ju vara så att grejen kräver mer än 16 och då är ett byte på den förkastligt eller så behöver man snabbt en skarvkabel vid tillfälle och då sitter det fel handske i ena ändan.
 
dumma jag!!! jag skrev fel, motorn har 16ah uttag:) och skarvsladden jag har på en jäkla massa meter är på 32ah :)
jag har en liten skarvsladd med 16 i ena ändan och 32 i andra, bara det att det är på fel håll, jag hade en större motor innan på32 och då hade jag skarven utifall att strömkällan bara hade 16ah, men nu är det tvärt om :) mindre motor med 16ah, jag vet inte om det är bra att byta handsken på motorn till större ifall det kan vara något negativt med det, eller om jag ska ge mig på att skaffa mindre hanska till mina skarvsladdar :)
 
Ok...men om nu motorn inte kräver mer än 16 så skulle jag se till att den hade en 16 handske och har man inte någon annan kabel än 32 så skulle jag ändå göra den lilla prylen med en 16 och en 32:a. Just för i framtiden inte behöva krångla igen så att säga eller få byta ännu en gång om kabeln ska användas till annat.
Du bör ju inte mata på denna 16A motor med 32A hur du än vrider och vänder på det. Strömkällan bör ju också ligga på 16A.

En annan sak också....det är ett helvete att byta till "mindre" handskar där kabeln är dimensionerad för högre ampere oftast. Jag tror du tjänar på att skaffa dig en ny 16A kabel och hitta en strömkälla med 16A.
 
okej, tack för hjälpen :) jag ska se vad jag kan göra,
 
Övergång från 32A till 16A...avsäkrat och klart...Jula....
402390-jpg.jpg
 
  • Gilla
ironpower och 1 till
  • Laddar…
Ankan78 skrev:
jag har en liten skarvsladd med 16 i ena ändan och 32 i andra, bara det att det är på fel håll, jag hade en större motor innan på32 och då hade jag skarven utifall att strömkällan bara hade 16ah, men nu är det tvärt om :)
Tolkar jag rätt att uttaget på husväggen är ett 32 A-uttag? I så fall är Enk's förslag det enda rätta då grejen vill ha en matning som är avsäkrad med 16 A. Det skulle kanske "fungera" även med 32 A säkring (eller 25 eller vad du nu har) men det vet man inte säkert, dvs om den förmår att lösa 32 A vid ett fel.

Så använd din långa 32 A-kabel för att mata en liten byggcentral och köp eller tillverka en kort kabel med 16 A-handskar på till grejen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tolkar jag rätt att uttaget på husväggen är ett 32 A-uttag? I så fall är Enk's förslag det enda rätta då grejen vill ha en matning som är avsäkrad med 16 A. Det skulle kanske "fungera" även med 32 A säkring (eller 25 eller vad du nu har) men det vet man inte säkert, dvs om den förmår att lösa 32 A vid ett fel.

Så använd din långa 32 A-kabel för att mata en liten byggcentral och köp eller tillverka en kort kabel med 16 A-handskar på till grejen.
Nja...det enda rätta vet jag väl inte. Det borde ju vara att byta uttaget som ska mata till 16A och säkra ner i centralen men att använda sig av byggcentral är ju dock en enkel hempularlösning som funkar utmärkt och centralen kostar ju inte några överdrivna summor heller.
 
Om "grejen" har överströmsskydd så är det tänkbart att den kan anslutas till 32A:s uttaget
 
Glufsglufs skrev:
Nja...det enda rätta vet jag väl inte. Det borde ju vara att byta uttaget som ska mata till 16A och säkra ner i centralen men att använda sig av byggcentral är ju dock en enkel hempularlösning som funkar utmärkt och centralen kostar ju inte några överdrivna summor heller.
Så om han har annan 32A-utrustning som han ibland använder i det uttaget, så ska han inte kunna använda den utrustningen?

Så "det enda rätta" borde vara att dra fram en ny 16A-matning med egna gruppsäkringar, så att det finns både ett 32A- och 16A-uttag bredvid varandra
 
Men nu var det inget snack om annan utrustning utan matning till en 16A motor. När var och hur ofta just denna ska vara inkopplad har vi inga uppgifter om. Vissa saker kan vara mer "rätt" än andra men det beror ju på situationen, det är ju relativt, vi vet inte ens om det är möjligt att dra en ny matning från central.
 
Om vi lägger till aspekten vad TS kan göra själv då? Hur mycket kan vi vrida och vända på det? ;)
 
det är till en karusell, jag hade en större innan på 32ah men ska nu använda en mindre på 16, kablen som jag har är 43meter.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om vi lägger till aspekten vad TS kan göra själv då? Hur mycket kan vi vrida och vända på det? ;)
Då röstar jag för byggcentral.....
 
Ankan78> Ah (Amperetimmar) anger batterikapacitet. A (Ampere) är den rätta benämningen för strömstyrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.