Hej,

Jag har ett äldre ventillationsaggregat (CBA-125) som jag vill gärna byta ut. Jag har kikat på Swegon, Systemair, Nordic, PBH produkter och Enervent, men ingen av dessa har anslutningar som matchar mina befintliga.

Såhär ser det ut nu (ovanifrån):

Ritning av ventilationslayout märkt med tillufts- och frånluftsöppningar och befintlig CBA-125-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla 4 anslutningar är just nu anslutna rakt upp i taket, inga böjningar/svängningar.

Såhär ser det ut på ett nytt aggregat som t.ex. Enervent Salla (jag skulle inte ansluta något spiskåpa då aggregatet skulle installeras i tvättstuga ovanpå en varmvattenberedare):

Ritning av ventilationssystem med måttangivelser och markeringar för tillufts-, frånlufs-, och avluftspositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttre mått är ganska lika och det nya aggregatet skulle passa in utan problem.

Uteluftskanal och avluftskanal är just nu kondensisolerade med 60mm respektive 30mm mineralull med utanpåliggande plastfolie och detta skulle även göras efter anslutning av det nya aggregatet.

Min fråga är: finns det lösningar som möjliggör en sådan installation? Kan man använda böjar, T-rör?
Jag tror inte att jag kommer att hitta ett modern ventillationsaggregat som matchar mina gamla anslutningar till 100%, eller vad tycker ni?

Stort tack för hjälpen.
 
Redigerat:
Jag hade troligen använt flexslangar.

Hur stort utrymme är det mellan aggregatet och taket?

Vad är det på andra sidan taket? Vind?
 
Varför ska du byta ut det? Trasigt eller behov av nya finesser?
Jag hade ett likadant i tvättstugan, också med fyra pipor rakt upp på vinden. Köpte en Östberg heru 100s som jag kunde ställa på vinden istället. Där kopplade jag avluft och uteluft direkt till aggregatet, och kunde genom att utnyttja någon av de oanvända kanalerna till frånluft upp till vinden istället. Behövde kapa något rör, skaffa några böjar och t-rör och koppla om några rör, men sen blev det bra. Jätteskönt att kunna stänga av cba-125, för den bullrade ganska mycket.

Annars har väl pbh en ersättningsprodukt, eventuellt med någon mellankoppling för att kanalerna ska passa. https://www.pbh.se/produkt?recordId=recePsKN4y2N5rTmp
 
F fredrik.johansson skrev:
Varför ska du byta ut det? Trasigt eller behov av nya finesser?
Jag hade ett likadant i tvättstugan, också med fyra pipor rakt upp på vinden. Köpte en Östberg heru 100s som jag kunde ställa på vinden istället. Där kopplade jag avluft och uteluft direkt till aggregatet, och kunde genom att utnyttja någon av de oanvända kanalerna till frånluft upp till vinden istället. Behövde kapa något rör, skaffa några böjar och t-rör och koppla om några rör, men sen blev det bra. Jätteskönt att kunna stänga av cba-125, för den bullrade ganska mycket.

Annars har väl pbh en ersättningsprodukt, eventuellt med någon mellankoppling för att kanalerna ska passa. [länk]
Främst pga buller, elförbrukning, bättre värmeåtervinning. Har tittat på CBX-XLE-3 men den är spegelvänt också.

Östberg heru 100 låter intressant. Ska också kika på vindalternativet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade troligen använt flexslangar.

Hur stort utrymme är det mellan aggregatet och taket?

Vad är det på andra sidan taket? Vind?
Det är ungefär 45 cm mellan aggregatet och taket.
På andra sidan taket är vinden.
 
Om du har en hyfsat lättåtkomlig vind är det ju bara fördelar att få upp det dit. Stor skillnad i ljudnivå i huset att få bort det!

Kolla annars med pbh, när jag kollade på att byta ut mitt tror jag det behövdes ett ”luftriktningspaket”, en tunn låda ovanpå aggregatet som fixade spegelvändningen mellan kanalerna.
 
  • Gilla
digitalni
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Om du har en hyfsat lättåtkomlig vind är det ju bara fördelar att få upp det dit. Stor skillnad i ljudnivå i huset att få bort det!

Kolla annars med pbh, när jag kollade på att byta ut mitt tror jag det behövdes ett ”luftriktningspaket”, en tunn låda ovanpå aggregatet som fixade spegelvändningen mellan kanalerna.
Tack för tipset, jag har nu ställt en fråga till PBH, hoppas de har "luftriktningspaketet" som skulle lösa det här.
 
Hur gick det?
Hyr mycket bygger luftriktningslådan från PBH?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.