kör med push 15, fördelare för 2slingor och längst ut är det en bypass som man kan ha öppen eller stängd, hur ska den vara? och hur fungerar det? någon bättre vetande som kan  ::)

Den har alltid varit öppen men stänger jag den blir det ett tystare ljud i systemet än annars..
 
Lyfter tråden med ett tips: Ring Wirsbo - dom har en hjälpsam support!

Grundfunktionen för bypassen är att säkerställa viss cirkulation även när ventilerna på slingorna har stängt. Wirsbo har två varianter, en manuell och en tryckstyrd. Jag har en av varje (två block, ett på varje våningsplan), och har för stunden ställt båda så att dom är öppna. Jag tror att cirkulation är bra!


 
Men varför skall man säkerställa cirkulationen, när slingorna är stängda? Är det för att inte överbelasta pumpen?
 
Som glad amatör ser jag två skäl:

1. Pumpen gillar cirkulation (både VP och c-pump i shunten)
2. Med cirkulation säkerställs att det finns varmt vatten att shunta ut i slingorna när slingornas ventil öppnas. Har man långt till fördelningsblocket kan det ju ta tid innan varmt vatten kommer fram.

Fast jag kan ju ha helt fel. ::)
 
Jo jag har den manuella varianten, spår som man vrider på ett kvartsvarv. Men varför blir mitt system tystare när jag "stänger" bypassen? annars har jag ett mindre tjutljud...och vilket nr gäller för privatpersoner till wirsbo.
 
Thor skrev:
Jo jag har den manuella varianten, spår som man vrider på ett kvartsvarv. Men varför blir mitt system tystare när jag "stänger" bypassen? annars har jag ett mindre tjutljud...och vilket nr gäller för privatpersoner till wirsbo.

Jag ringer växeln ber att få prata med golvvärmesupporten - har aldrig fått några frågor om jag är privatperson eller inte.

Antagligen tjuter det för att bypassen är en trång passage och vattnet strömmar fort. Kör du kanske cirkulationspumpen snabbare än du behöver?
 
Nja, kör alla pumpar på lägsta...

men ska testa att ringa imorrn.
 
supporten sa att om man kör med strypta slingor då fyller bypassen funktion genom att vattnet får/vill ha rundgång. Men jag kör med båda slingorna helt öppet, så jag kan stänga bypassen och få ett tystare system :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.