Vet inte om jag lagt denna rätt.

Jag funderar på att köpa en tomt, det är verkligen drömtomten som dykt upp. Men det föreligger ett problem:

Max byggyta för nuvudbyggnad: 168 kvadrat
Max komplementsbyggnad: 30 kvadrat

Jag behöver ett dubbelgarage! Inte fasen kan man fixa det på 30 kvadrat.

Frågan är då: Huset jag funderar på att bygga har en byggyta på 120 kvadrat. Tror ni kommuntjänstemännen gråter blod om man då vill bygga ett garage på 37,5 kvadrat istället? Det var det minsta dubbelgarage jag kunde hitta.
 
Fråga dem! Kanske kan du få in det som en mindre avvikelse från detaljplanen.
 
C
37,5 kvadrat? Mitt enkelgarage jag håller på att bygga är 35 kvadrat golvyta, dvs typ 40 kvadrat byggyta, och jag börjar inse att det nog blir lite trångt...
 
Det finns ju enkelgarage som går som 15kvm byggnad så ett dubbel på 30kvm måste ju gå, men inte blir det luftigt inte...

Måste det vara dubbelgarage eller kan det funka med enkelgarage och carport? Jag bollade lite idéer med kommunen för ett tag sedan och om jag minns rätt sa dom att man får bygga 15kvm skärmtak till en byggnad utan bygglov. Man skulle då kunna bygga ett luftigt enkelgarage på 30kvm och sedan ha ett 15kvm skärmtak som fungerar som carport.

I mitt fall bygger jag 60kvm dubbelgarage och jag ville ha carport/skärmtak framför men det är ju prickmark på garageuppfarten så dom var tveksamma. Dom tyckte att jag skulle ta med skärmtaket i bygglovet så det fick bli en prövning, men jag orkade inte rodda om ritningarna i all soppa som rådde då...
 
Det är ju det att jag har 2 bilar att garageförvara... Får jag bara plats med bilarna så ordnar sig det mesta sen, jag är ingen lumpsamlare och i huset (1½ plan) kommer det i så fall finnas bra förrådsytor.

Carport + luftigt garage? Jag är tveksam. Jag brukar ställa bruksbilen i garage och så har jag en äldre bil i toppskick som jag inte vill ställa ute, av förklarliga skäl. Jag har bott med carport en gång och det snöar in något så överdjävligt.

En fråga till. Om jag har kvar 30-40 kvadrat byggyta när jag byggt hus+garage borde det väl inte vara problem att bygga ett uterum och slänga upp en friggebod, eller räknas detta in i "komplementsbyggnader"?
 
Mikael_L
hallberg-rassy skrev:
En fråga till. Om jag har kvar 30-40 kvadrat byggyta när jag byggt hus+garage borde det väl inte vara problem att bygga ett uterum och slänga upp en friggebod, eller räknas detta in i "komplementsbyggnader"?
Uterum är inte bygglovsfritt, men däremot kan du ha upp till 15 kvm total skärmtaksyta i anslutning till bostadshuset utan bygglov. Friggeboden (upp til 15 kvm) är helt utöver din byggrätt på 168 + 30. Så friggeboden (bodarna) kan du alltid sätta upp efter du nyttjat all eller delar av byggrätten.
 
Mikael_L skrev:
Uterum är inte bygglovsfritt, men däremot kan du ha upp till 15 kvm total skärmtaksyta i anslutning till bostadshuset utan bygglov. Friggeboden (upp til 15 kvm) är helt utöver din byggrätt på 168 + 30. Så friggeboden (bodarna) kan du alltid sätta upp efter du nyttjat all eller delar av byggrätten.
Naturligtvis vet jag att uterum kräver bygglov, vad jag undrade var mer om det räknas som en del av huvudbyggnaden eller som komplementsbyggnad?

Kanon med friggeboden, så smäller man upp 15 kvadratmeter att ha gräsklippare och liknande i, varpå garaget kan användas helt till bilarna...
 
Hur ser tomten ut?
Ingen chans att fixa källare?
Det var ju en byggyta och det är ju byggnadens yttermått som avses med det. Sen beroende på viken höjd som tillåts och hur marken ser ut så kanske det går att få till en lösning
 
mats_o skrev:
Hur ser tomten ut?
Ingen chans att fixa källare?
Det var ju en byggyta och det är ju byggnadens yttermått som avses med det. Sen beroende på viken höjd som tillåts och hur marken ser ut så kanske det går att få till en lösning
Det är en något speciell tomt. Det är ett "skaft" som infart från vägen som ligger i "nedre hörnet" av tomten. Tomten sluttar något jämsmed med vägen, det ligger dock en fastighet emellan vägen och tomten. Man skulle, med lite god vilja, kunna bygga ett sluttningshus. Problemet är dock att bygghöjden begränsas vid 5,5 meter och max 2 plan, vilket gör att man i så fall får fixa en enplansvilla med sluttningsdel i princip, med byggyta på 168 kvadrat. Boytan torde då bli cirka 130 kvadrat, avdelar man sedan 60 kvadrat av sluttningsdelen till garage (stort) så har man visserligen 70 kvadrat källare kvar...

Problemet med ett sådant hus är att det inte finns. Arkitektritat blir dyrt, antar jag? Sedan så är husen runt om byggda mellan 1910 och 1940, så det passar verkligen inte med ett modernt hus i området.

OM man skulle kunna ordna ett sluttningshus som ser hyffsat klassiskt ut så låter ju inte idén så dum. Övre plan om 130 kvadrat med salong, kök, med mera och så skulle man av resterande 70 kvadrat (som inte är garage) kunna göra vinkällare, förråd och en gästlägenhet (jag har vänner som bor många mil bort).

Jag brukar räkna byggyta såhär: Boyta + 30 kvadrat = byggyta. Det blir en liten grov uppskattning, men..

Anledningen till att jag velar så mycket är att tomten kostar 1,8 miljoner (billigt i den stadsdelen) och då känns det ju inte som att man kan köpa och försöka sen. För den summan vill man ju ha det perfekt.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Kan detta funka?
[länk]#
Nja, salongen var för liten, ingen plats för matsalsbord och så var det för många sovrum. Jag behöver 2, max 3 sovrum. Har inga barn, så det är onödigt med rum som samlar damm.
 
En hustillverkare borde kunna hjälpa dig rita om ett hus så det passar dina/era behov.
Utan att det kostar en enorm summa pengar.
 
FredrikR skrev:
En hustillverkare borde kunna hjälpa dig rita om ett hus så det passar dina/era behov.
Utan att det kostar en enorm summa pengar.
Jo. Annars funderar jag på om det egentligen inte är ganska enkelt? Om man kör på källaridén som någo hade tidigare.

Rätt mig om jag har fel, men är det inte egentligen bara att bygga en källare och sedan smälla upp ett vanligt enplanshus ovanpå, istället för att lägga det på platta på mark? Jag menar, grund som grund....
 
Kolla med kommunen hur hårt de ser på reglerna.
Finns det en dispensmöjlighet överhuvudtaget och på vilken regel i så fall?
 
mats_o skrev:
Kolla med kommunen hur hårt de ser på reglerna.
Finns det en dispensmöjlighet överhuvudtaget och på vilken regel i så fall?
Jag vet redan hur kommunen ser på byggreglerna.

Byggreglerna för byggnadskontoret där är som bibeln är för en präst!

Fast vissa kan tydligen göra lite avsteg om man lämnar över ett lagom tjockt kuvert, har jag hört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.