Hej,

...tänkte få starta ett nytt ämne då jag idag skrivit kontrakt på ett hus från 1945 i orginalskick! (80kvm + källare, egnahem, masonitfasad, platta plus putsad grundmur, taktegel, dålig skorsten, osv.).

Vad behöver jag investera i? Vad har ni för favoritverktyg? Vad klarar ni er inte utan?

Själv tänkte jag starta initialt med:
- Släpvagn (270*140*25, 700kg) (frak...)
- Cementblandare (putsa om grund och källare, gjuta ny sula och mura torpargrund till tillbyggnad, gjuta på lite på golvet i källaren, byta stammar...)
- Kap och geringsåg alá proffsvariant (nya innerväggar, nya trägol, nya innertak i trä, pärlspont, tilläggisolera, etc.)
- Handöverfräs (bl.a. att fräsa in kabelrör i väggar med)
- Skottkärra (att frakta shaktmassor och betong/puts i)

Har redan rätstege, skruvdragare, cirkelsåg, elhyvel, slipmaskiner, borrmaskiner, regelsökare, spadar odyl, plus de mesta handverktygen.

Har ni tips på fler oersättliga saker? (Byggsåg - behöver jag det när jag har cirkelsåg och snart kap/geringsåg?)
Behovet kommer naturligtvis få styra men det kunde vara kul att höra vad forumet tycker!

/ JoGi
 
Jag använde handöverfräs för att fräsa ner kabelrör i väggarna. Det dammade värre än golvslipning :surprised: Jag trodde inte det var möjligt! Resultatet blev dock bra.

Köp verktygen efterhand som du behöver dem. Mycket går att hyra. Ofta bättre maskin till lägre totalkostnad. Dessutom ska allt man köper förvaras någonstans när det inte används ???
 
Jag går runt på det vanliga:

Skruvdragare (2st), "stor" borrmaskin, liten borrmaskin (när inte skruvdragaren räcker), cirkelsåg, tigersåg och sist men inte minst, den allsmäktiga Sticksågen.

En uppsättning fräscha borrar samt en alltid ny fogsvans (60spänn på byggvaruhusen) kompletterar ovanstående.

Handöverfräs kommer jag skaffa för att göra vissa jobb i köket, geringsåg är lite av braha sak. Elhyveln tror jag är underskattadd, har inte skaffat någon ännu men så fort jag får en bra ursäkt till det så....

Vad gäller transport-don så föreslår jag en gammal Transit. Såg på Blocket att man sålde en fin kärra för 15kSEK. KLOCKRENT för den som skall bygga mycket. Lätt lastbil med lyft bak slår släp med hästlängder.
 
Tja ska man nu rabbla upp grejer så varför inte ställning för inom/utomhusjobb, diverse stegar, bygglampor för sena kvällar, rätbräda i aluminium för gjutning av golv, vinkelslip, arbetsbord osv. Det är massor man samlar på sig med tiden som fyller upp alla lediga förrådsutrymmen.
 
Hej svejs
Lycka till med bygget.
En gipslyft är bra att ha när det är dags att fästa gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.