Jahapp, rivningen i stort sätt klar i mitt badrum och det börjar bli dags för att bygga! Idag har jag jagat runt i diverse byggvaruhus och blivit totalt idiotförklarad. Dom har inte en aning om vad PLEX eller rör i rör är för något, och dom tror inte det ska behövas. OM det skulle vara nåt nytt, så har dom inte hört att dom ska få in det än i alla fall. :mad:

Sedan till våtrumsskivor.. Hittade ett gäng på Jem & fix som såg bra ut, de var en typ jag har sett ni har beskrivit ett antal gånger i forumen. De kostade 260:- per styck med måtten 9x1200x2550.

Sen stack jag iväg till XL bygg, som hade både minerit och Aquapanel. Mineriten kostade 612:- för samma mått, och Aquapanelen var "dyrare". Sen frågade jag hur de skulle sättas upp, och liraren säger att "Jaa, de är ju 1.20m, vanligt är ju att de är streckade på mitten, och där ska ju då sättas skruv. Ja, våra är ju lite dyrare, men det är för att våra skivor har andra komponenter som gör dom mer vattenresistenta." Jag kontrade med att förklara att ni på forumen säger att det ska vara antingen dubbla lager skivor på 600cc eller enkla på 300cc, men han säger att det inte behövs eftersom just den där extra komponenten gör dom mer hållbara....

Bör jag bara strunta i dom, regla upp 300cc och köpa de billigare på Jem, för en våtrumsskiva är väl en våtrumsskiva?

Smyger in en fråga till, nu när man inte får skarva vatten i dolda utrymmen, antar jag att de pluggade vattenledningar som finns under golvet inte heller får vara på det viset, eller hur?
 
PLEX vet inte jag heller vad det är, men de på byggvaruhusen borde ju sagt att du menade PEX när du nämde "rör i rör". I vilket sammanhang undrade du något om det? eftersom de svarade att det inte behövs? menar de att du kan köra med vanliga kopparrör istället?

gipsskivornna kan säker någon annan mycket bättre jag, om vad som är billigast och bäst att köpa för något. Jag tycker dock att 9mm i tjocklek är jäkligt tunn skiva men det kanske duger gott och väl om man har cc 30, Jag tror att du kan komma undan med cc 45 om du har tjockare skiva, typ 12,5 eller så, men jag hade kört på cc 30 i vilket fall som helst. dumt att chansa. För jag antar att du skall ha kakel på väggarna?

och nix det är inte ok att plugga vattenledningar under golvet så vida du inte har någon inspektionslucka eller liknande och att om det springer läck så skall vattnet kunna rinna iväg ner i en brunn eller liknande. (det sistnämnda vet jag inte om det är något krav på men har för mig det var något åt det hållet) Något som kanske är ännu viktigare är att om vatten står stilla så kan det bildas legionella bakterier (har för mig det var det) så därför skall man se till att aldrig ha rörstumpar pluggade där vatten kan stå stilla.

hoppas det kan hjälpa lite...
 
Tja, för att vara ärlig så kom jag inte ens ihåg att de hette PLEX, PEX eller nåt sånt, jag bara kallade de för rör-i-rör, och beskrev hur de såg ut.

Våtrumsskivorna verkar vara just 9mm, alla jag tittade på var 9mm tjocka, men väldigt hårda. Och jappm kakel kommer det att bli, och japp igen.. har satt sambon på att spika fler reglar medans jag är på jobbet i veckorna.. :D

Rörstumparna är från det gamla elementet som plockades bort, så de har inget med dricksvattnet att göra. Fanns inte så många alternativ, då rören försvann under golvet till angränsande rum. Så med en inspektionslucka nerifrån källaren är det ok då? Gäller det även om man skarvar på ett nytt rör på det befintliga varmvattenröret som finns i golvet, att jag faktiskt KAN skarva på det, om jag sätter en lucka av något slag i källartaket under skarven?
 
Man ska låta bli att fråga de som jobbar på byggmarknader. De skulle lika gärna kunna jobba i en livsmedelsaffär eller dyl. Det gäller att ta reda på så mycket man kan via internet och tillverkares faktablad... (Naturligtvis finns det undantag, men jag har inte stött på många...)
 
bigsnucke skrev:
Man ska låta bli att fråga de som jobbar på byggmarknader. De skulle lika gärna kunna jobba i en livsmedelsaffär eller dyl. Det gäller att ta reda på så mycket man kan via internet och tillverkares faktablad... (Naturligtvis finns det undantag, men jag har inte stött på många...)
Kan bara hålla med.
De som arbetar på dessa ställen kan inte mycket om vad de sysslar med.

Jem & Fixa kallar jag inte ens för en byggmarknad.
Beijer bygg t.ex... Det är en byggmarknad...

Våtrumsskivor är normalt 12,5 x 900 x 2500, så de tunna skivorna du tittat på hade jag inte köpt för det känns lite klent tycker jag personligen.
 
Mikael_L
omix skrev:
Rörstumparna är från det gamla elementet som plockades bort, så de har inget med dricksvattnet att göra. Fanns inte så många alternativ, då rören försvann under golvet till angränsande rum.
Kan du inte fimpa röret i andra änden? Så det inte alls är inbyggt någonstans?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med.
De som arbetar på dessa ställen kan inte mycket om vad de sysslar med.

Jem & Fixa kallar jag inte ens för en byggmarknad.
Beijer bygg t.ex... Det är en byggmarknad...

Våtrumsskivor är normalt 12,5 x 900 x 2500, så de tunna skivorna du tittat på hade jag inte köpt för det känns lite klent tycker jag personligen.
Jag har rätt begränsat med sådana varuhus här runt. Bor i en mindre stad. Har XL-bygg, Jem & fix och Woody. Men om det inte är att rekommendera får man väl ut och åka lite för att hitta saker å ting.. :)

Jasså, säger du det? Både de för 260 spänn jag hittade och de minerit skivorna var 9mm? Jaha, får söka vidare då.. Vad brukar dom ligga på per skiva? Pris alltså?
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kan du inte fimpa röret i andra änden? Så det inte alls är inbyggt någonstans?
Nej, tyvärr inte. Antar att du menar mina pluggade elementrör. De verkar vara skarvade på rören till elementen i angränsade rum, någonstans under dess golv.
 
Byggmax hittade jag inte så långt härifrån, dom har två våtrumsskivor som är 12.5mm.

WAB våtrumsskiva (verkar som det är den glasfiberskiva som har nämnts i forumet tidigare?)
Våtrumsskiva LIP (Som verkar mer gå under isolering/cellplast?)

Några synpunkter på dessa?
 
Mikael_L
omix skrev:
Nej, tyvärr inte. Antar att du menar mina pluggade elementrör. De verkar vara skarvade på rören till elementen i angränsade rum, någonstans under dess golv.
Nä, då går det inte.
Jag var rätt övertygad om att du redan kollat, men tänkte att det vore dumt att inte ge tipset ifall det nu inte varit fallet. :)
 
Efter lite runtkikning så verkar det ju som en tripp till Rinkabyrör för vattenrören. VVS installtionsfirmorna här säger att det är väldigt ovanligt med PEX-rör, och att dom kör med prisol, eftersom det är bättre. Var det inte någon regel som sa att man inte fick/kunde ha prisol längre?

Om man nu ska till Rinkabyrör, så verkar det ju som om man ska wirsbo PEX rör, men jag fattar inte riktigt skillnaden mellan Wirsbo PEX RiR, och Wirsbo combi-PEX RiR? Ska man ha Q&E också, eller är det onödigt?

Som amatör så har jag ju inte alla de här specialverktygen, så man vill ju ha reda på vilket system som är tillåtet, relativt billigt och som kräver så lite specialvektyg som möjligt.
 
Köp wirsbo combi-pex, det funkar till både färskvatten och värmesystem. Behövs inga specialverktyg till combi-pex.

Mvh
 
omix skrev:
Byggmax hittade jag inte så långt härifrån, dom har två våtrumsskivor som är 12.5mm.

WAB våtrumsskiva (verkar som det är den glasfiberskiva som har nämnts i forumet tidigare?)
Våtrumsskiva LIP (Som verkar mer gå under isolering/cellplast?)

Några synpunkter på dessa?

WAB-boarden har samma egenskaper som gips fast den är då inte kartongbeklädd vilket gör att den är godkänd att sätta i våtutrymme.
Bearbetas på samma sätt som en vanlig gipsskiva och skruvas med vanliga gipsskruvar.
Då den är förhållandevis dyr är det att råda dig att regla upp med cc300 istället så att du bara behöver ett lager.

LIP-boarden är väldigt smidig och lätt att hantera då den inte väger någonting.
Lätt att skära med en vanlig kniv och kan också skruvas med vanlig gipsskruv.
Dock bygger den mer eftersom det rekommenderas att använda 20mm tjock skiva på reglar med cc300.

Prismässigt är de ganska likvärdiga.

Tänk på att LIP påstår på sin sida att det räcker med cc600 om du använder 20mm boarden, men jag kan med erfarenhet säga att jag tycker det sviktar lite onödigt mycket då.
Min lokala leverantör säger också att de reglar upp med cc300.

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/LIPBoardMonterinsanv.pdf
 
Ang skivor så är det tillverkaren av skivor som ska ha en monteringsanvisning där regleavstånd och skruvavstånd ska finnas specat
Godkända skivor

Gamla järnrör till värmesystemet TROR jag att man får plugga även utan insp.lucka
Vid renovering är det ju omöjligt att inte ha dolda skavar om man inte byter allt, och det tror jag inget försäkringsbolag kräver Nybyggen där är det inte ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.