Hej alla. Gatan på framsidan lutar så tomten är i nivå på ena kanten och drygt 1 meter ovanför gatan på den andra. Funderar på att ha slänt mot gatan men skulle vilja avsluta mot gatan på något snyggt sätt. Har funderat på ett par rader slipers, nu till frågan.
Måste denna kant(minimur) ligga i våg eller kan man låta den luta med gatan? Ser det konstigt ut?
Ett annat alternativ vore att lägga i våg men stega ned med lutningen.
Sedan finns förstås alternativet att lägga allt i våg och göra muren högre efter lutningen, tycker dock inte att det är så snyggt, finns lite för mycket murar i alla nya trädgårdar.
Skulle vi välja sten så gäller även då frågeställningen ovan.
 
Riktiga slipers får inte säljas längre på grund av de gifter de innehåller. De nya så kallade sliprarna tror jag inte riktigt på ännu. Iom det skulle jag gå på ett muralternativ. Min egen smak är att jag vill ha en rak överkant för att den ska vara plan och jämn mot gräsmattan.

Vill du dölja muren så fundera på att sätta en häck framför muren helt enkelt
 
Stomp skrev:
Måste denna kant(minimur) ligga i våg eller kan man låta den luta med gatan? Ser det konstigt ut?
Ett annat alternativ vore att lägga i våg men stega ned med lutningen.
Det blir bäst att lägga i nivå. Antingen som du skriver med stegning - det är möjligt att denna lösning blir snyggare än att lägga i nivå efter högsta punkten som kan kännas väldigt tung. Att följa gatan tror jag kommer bli estetiskt väldigt knepigt.
 
Tack för svar, detta är ju givetvis en fråga om smak och då finns det ju inga rätta svar. Yonna ser du något problem med att om man stegar så kommer man inte få en rak kant mot gräsmattan som mats_o förespråkar?
Får nog ta fler promenader i grannskapet och se om man kan få några idéer.
 
Vad menar du med 'rak kant' mot gräsmattan? Menar du att gräsmattan kommer att slutta?

Jag har samma 'fenomen' dvs det kommer att bli en mur 1 m innanför gatugränsen och som uppifrån blir 20 cm och längst ner 60 cm cm hög. Jag höjer marknivån så att den ligger vågrät i fas med muren och sätter häck vid muren. Längs gatan sätter jag ytterligare en häck med gångväg mellan mur och gatuhäcken. Detta iofs för att förtäta och förhindra insyn då den idag är total och tomten är liten.

För din del skulle jag inte finna det fel att gräsmattan sluttar vid muren - du kommer alltså ha muren synlig inifrån trädgården? Alternativet är annars att, som jag, höja marknivån. Det beror lite på vad för typ av trädgård/mark/område du har och hur stor yta det gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.