Hej!

Vi ska bygga med Eksjöhus. Vi har valt att bygga ett hus som ser ut som Sätesgården på utsidan (bortsett från att vi har bytt ut pelarna mot veranda och balkong. Insidan är som Breviks planlösning och huset är något breddat.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av längden på byggtiden för ett sådant eller liknande hus från Eksjöhus? Säljaren har från början sagt 16 veckor och nu har jag hört 20 veckor?

Tacksam för svar!

/Emma
 
Vi har fått 18 veckor, och jag har för mig att de sa 14 eller 16 när vi skrev avtalet...
 
hej.. byggt eksjöhus harmoni. vi skrev kontrakt i okt/nov 05. huset sades då vara klart i 3-kvartalet, troligen sep, 06. under våren blev det ändrat och slutligen hade vi slutbesiktning 3 jan 07.

våra förseningar berodde på säljaren som inte skickade in papper till kommunen och när det väl gjordes var kommunfolket på semester... när pappren väl var klara då kom den vanliga semstertiderna och allt stod stilla....saker tar tiiiiid..
 
Vi har 19 byggveckor fr o m att 1-planshuset levereras på plattan som redan är gjord.
 
någon som har några färska siffror på kvadraten 1/12 plans
säljaren tog semester...
 
Vi (försöker) bygga ett Eksjöhus hus. När vi träffade de första gången i jan -07 var det snack om inflyttning jan -08. Nu ser det ut att bli aug -08 och vi är inte i mål ännu. Om du inte har all tid i världen tycker jag inte att du ska välja Eksjöhus. Det kanske är samma sak hos alla husleverantörer men med Eksjöhus så lät allting först väldigt hoppfullt och bra och de pratade om 16 veckors leveranstid som de alltid håller. Problemet är att man inte får datum för när de där 16 veckorna börjar. Det har vi fortfarande inte fått. Nej, jag avråder från att välja Eksjöhus om man är sugen på att flytta in innan 2010.
 
pisv00: Jag känner igen det där. När vi skrev kontraktet med Eksjöhus sades muntligt att inflyttning var rimlig i början på novenber. Vi har inte sinkat i någon del av beställningen och bygglovet gick på några veckor, avropet gjorde dagarna efter bygglovet etc, men ändå är det nu inflytt i mitten på januari 08. Synd att vi inte har det första budet skriftligt.
De 16 veckorna börjar ticka efter avropet då den skarpa beställningen är lagd som vi fick det förklarat för oss.
Men nu är det inte samma puls heller på byggen som det var i våras, så det borde vara kortare ledtiden nu, eller?
 
Hej! Vi hade första kontakt med säljaren i november 06. Då sade de inflytning ca juni 07. Skrev kontraktet i februari 07, då sade de augusti 07. Bokade in huset i april 07, då blev det oktober 07. Huset kom 31/8 och i underentreprenörskontrakterna står 10/12-07 ska vara allt färdiga... Jag har idag pratat med säljaren och han lovade att vi kan flytta in i december (vi måste ju uppsäga lägenheten...).

MEN vi är helt nöjda med huset och även om det dröjde tid skulle jag inte välja ett annat hus. Vi bygger Lyckan med ryggåstak.
 
Vi hade 14 veckors leveranstid, efter avrop.
Leveranstiden räknas nog från det att avropet är mottaget.
för det är väl först då som de börja att produktionsplanera huset?
 
Mane skrev:
Leveranstiden räknas nog från det att avropet är mottaget.
för det är väl först då som de börja att produktionsplanera huset?
Jo, så är det, innan dess vet de ju inte vilka ändringar kunden vill göra så det är lönlöst att påbörja tillverkningen av väggelementen.
Men, men, då borde ju säljarna ta till mera luft i sina löften.
Vi är inte särskilt bittra dock över detta, man vet ju vad säljare är för "skrot & korn" och vi bannar oss mest själva över att vi inte bad att få det skriftligt.
 
pisv00 skrev:
Vi (försöker) bygga ett Eksjöhus hus. När vi träffade de första gången i jan -07 var det snack om inflyttning jan -08. Nu ser det ut att bli aug -08 och vi är inte i mål ännu. Om du inte har all tid i världen tycker jag inte att du ska välja Eksjöhus. Det kanske är samma sak hos alla husleverantörer men med Eksjöhus så lät allting först väldigt hoppfullt och bra och de pratade om 16 veckors leveranstid som de alltid håller. Problemet är att man inte får datum för när de där 16 veckorna börjar. Det har vi fortfarande inte fått. Nej, jag avråder från att välja Eksjöhus om man är sugen på att flytta in innan 2010.

Men hur i hela friden gör man om man har ett annat boeende som upphör ett visst datum om dom strular med inflyttningsdatumet??blir dom skyldiga till nån ersättning på nåt vis eller ska man bo på gatan undertiden har dom tänkt sej *s*
 
I entrepenadavtalet ska det stå inflyttningsdatum.
En klausul om "Vite vid försening" med en summa per vecka bör också finnas med.
 
Jag tycker att hus som byggs med platta på mark inte skall ha kortare byggtid än 6 månader. (eftersom huset behöver tid att torka ut)

Ett modulhus av trä på torpargrund kan i princip byggas på en vecka.


Den faktiska byggtiden handlar dock i sista handen om hur produktionsapparaten dimensionerats. Hur mycket kö det är på fabriken och hur uppbokade hantverkarna är på andra byggen.
 
EmmaE skrev:
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av längden på byggtiden för ett sådant eller liknande hus från Eksjöhus? Säljaren har från början sagt 16 veckor och nu har jag hört 20 veckor?
Det är bara den nedskrivna tiden som står i det underskrivna avtalet som gäller, oavsett vad säljaren påstår under vägen eller vilken leveranstid andra fått tidigare.
Se till att den är otvetydigt definierad innan ni skriver på!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.