Har idag ett nylagt golv som knarrar fan i hallen. Måste åtgärdas. Litar inte på firman som gjorde det. De bytte golvspånskivor och la nytt golv. Golvet ligger för tajt mot vägg på ett par ställen, samt bad jag dom gå igenom golvbjälklaget (reglat med kanaler för s.k. luftburen golvvärme). De fick till och med göra om en gång i hallen då jag kom in och provade gå på bara spånskivorna och det fortfarande sviktade och knarrade. Anade misstankar redan då om att de inte riktigt kanske visste vad de behövde göra.

Det finns nu 1 år efteråt 2-3 knarr, varav ett av dom är utmed en vägg och det låters om att det sviktar så pass att en spik / skruv åker in och ut genom väggens bottenregel och golvets regel.
Man väcker barnen på kvällen av att gå i hallen. Inte bra, måste fixas. Vi kommer även behöva säljas huset om 2 år, och detta vill jag inte ha som en stor prutpunkt.

Kan ni tipsa om hur man gör för att få ett sådant här golv tyst? Bifogar bild på golvet så ni ser hur det ser ut inunder.Har ni kanske tips på nån firma söder om 08 som garanterat kan fixa problemet? Slipper ju gärna om man kan få det gjort för en rimlig peng.

Hoppas någon tar sig tiden och kanske kan tipsa på vad jag ska göra...
 
  • WP_000047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0862.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår frustrationen! Antagligen är inte golvbjälklaget riktat. Jag brukar alltid försöka att rikta / shimsa upp innan jag limmar spånet i fjäder/not samt mot reglarna.
 
Hiltimannen skrev:
Förstår frustrationen! Antagligen är inte golvbjälklaget riktat. Jag brukar alltid försöka att rikta / shimsa upp innan jag limmar spånet i fjäder/not samt mot reglarna.
Låter rimligt att så är fallet.

Frågan är, skulle man innan man river våga sig på att dra i en välplacerad skruv genom spånskivor och regel som är dubbelgängad eller nått för att kunna spänna fast det?

Eller går det bara att lösa genom att riva allt?
 
Jag tror faktiskt inte på den lösningen då spänningarna troligtvis är större än vad vad spånet klarar av att hålla emot skruvskallen utan att gå igenom.
 
Kanske fräsa ned ett plattjärn som går längs reglarna och försänka skruvskallarna i järnet..?
 
Måste alltså troligen riva för att komma på hur man ska göra. Doh!

Hur gör man för minska skadan på lister o foder runt dörrar mm då golvet går inunder dessa? Eller bara att byta? Blir mycket jobb när man tänker på det...

Vi har även flytande golv en stor bit.

Sen dessa spånskivor kapar man väl inte rakt av? Hur gör man när man ska lappa ihop dom.igen så det blir stabilt i skarvarna?
 
Har du fritt undertill mellan reglarna kan du ju sätta klingan mitt mellan reglarna och kapa längs med reglarna så det blir hanterbara sjok. Shimsa sedan på de ställen där det knarrar och limma mot reglarna innan du skruvar tillbaka. Skarvarna laskar du ihop med en rejäl plyfa på undersidan som skruvlimmas.
 
Hiltimannen skrev:
Har du fritt undertill mellan reglarna kan du ju sätta klingan mitt mellan reglarna och kapa längs med reglarna så det blir hanterbara sjok. Shimsa sedan på de ställen där det knarrar och limma mot reglarna innan du skruvar tillbaka. Skarvarna laskar du ihop med en rejäl plyfa på undersidan som skruvlimmas.
Om det visar sig att spånskivorna är limmade just nu, vad gör jag då? Teknik för det? Eller bara riva och se glad och det som det följer med följer med? Har bröstpanel i hallen så jag är lite mån om att inte riva för hårt då om allt ska bytas börjar det kosta för mycket pengar...

Synd att du inte bodde närmare och önskade dig ett jobb! Du verkar ju kunna det här och kan görra jobbet bra mycket fortare och bättre än mig! :) Bor söder om 08.
 
Det är betong under reglarna? Man kan föra på följande vis - men det förutsätter att man inte har en massa rör och el under golvet:
1. Hitta den punkt som fjädrar mest.
2. Märk ut centrum i närmsta regel och försänk 30-50 mm med 30-40 mm bladborr genom spånet och ner i regeln. Borra 12-13 mm ner till betongen.
3. Byt till slagborr och borra ytterligare några cm ner i betongen.
4. Skruva på mutter och bricka på en betongexpander och slå ner den ordentligt.
5. Lägg åt muttern.

Anpassa borrdjup efter regelhöjd och lämplig betongexpander. Upprepa på alla svampiga ställen.
 
Edit: Dammsug hålet innan du driver ner expandern.
 
Locke skrev:
Det är betong under reglarna? Man kan föra på följande vis - men det förutsätter att man inte har en massa rör och el under golvet:
1. Hitta den punkt som fjädrar mest.
2. Märk ut centrum i närmsta regel och försänk 30-50 mm med 30-40 mm bladborr genom spånet och ner i regeln. Borra 12-13 mm ner till betongen.
3. Byt till slagborr och borra ytterligare några cm ner i betongen.
4. Skruva på mutter och bricka på en betongexpander och slå ner den ordentligt.
5. Lägg åt muttern.

Anpassa borrdjup efter regelhöjd och lämplig betongexpander. Upprepa på alla svampiga ställen.
Tror det är betong. Dock lite osäker. Det kan vara hålrum precis där. Ett luftrum för luftgolvvärmen...

Problemet med där det är värst är att det går inunder väggen...
 
En annan variant är att kapa upp ett inspektionshål på ett av ställena där det knarrar. På så vis kan du kolla om spånet är limmat, var problemet ligger och, förhoppningsvis komma åt att shimsa. Hålet kan du göra runt med en sticksåg som du ställer 45 grader. På så vis får du ett koniskt lock som bara är att limma tillbaka igen.

// Björn
 
Hiltimannen skrev:
En annan variant är att kapa upp ett inspektionshål på ett av ställena där det knarrar. På så vis kan du kolla om spånet är limmat, var problemet ligger och, förhoppningsvis komma åt att shimsa. Hålet kan du göra runt med en sticksåg som du ställer 45 grader. På så vis får du ett koniskt lock som bara är att limma tillbaka igen.

// Björn
På andra sidan väggen om det värsta stället står bara en diskmaskin. Där kan jag borra ett stort hål för att ev se felet och åtgärda. Kanske öppna väggen till och med...

Man får ju hoppas det går åtgärda från så kanske långt ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.