Satt in en FLVP i mitt 70-talshus med mekanisk frånluft. Värmepumpen hamnade i garaget för att slippa buller, och i och med detta har jag varit tvungen att bygga om ventilationen.

Från början var det ett alliance-system med fläkt i takhuv precis ovanför köket, sen gick rören som ett L med 100 mm spiro till ett frånluftsdon i ena badrummet längs långsidan av huset, och 100 mm spiro till 2 don i tvättstuga/badrum längs kortsidan bakom köket.

När jag byggte om ventilationen, efter konsultation med vent-människa jag känner, förstorade jag stammen där de två donen i tvättstugan/badrummet till 160 mm för att ansluta värmepumpen i änden av den stammen.

Nu verkar det dock som jag gjort bort mig, för de två donen som sitter med T-rör i 160 stammen närmast värmepumpen är helt oanvändbara, när man stryper dem visslar det enormt i dem vilket sprider sig bort i resten av systemet, därför är de helt öppna nu vilket såklart inte är korrekt.

Hade det varit bättre/hjälper det att dra en ren 160-stamm från VP till där fläkten satt förut och koppla på, och sen låta resten av systemet vara oförändrat? Inte lagt igen på vinden än och har kvar de gamla rören så inget jättestort omtag nu.

Något annat man kan göra?
 
Hur många liter är ditt system beräknat att ventilera....
 
Går det inte att byta till några andra don som inte visslar?
 
Beräknat för 0,35x146 = 51,1 liter/sekund

Vilka don finns som låter mindre?
 
Har du provat ljuddämpade strypinsats ?

Min huvudstam är 160mm men varje avstick till ventil är 100mm. Sen mot slutet går stammen ner till 125mm
 
Redigerat:
leftrustle skrev:
Vilka don finns som låter mindre?
Vet inte egentligen, men det måste ju finnas olika tillverkare och modeller av dem, som med allt annat?
 
fredrikru skrev:
Detta här är lösningen [länk]
Tack, beställt 2 stycken nu, så billiga så lika bra att testa. Känns definitivt som rätt idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.