Vi har precis byggt färdigt med Eksjöhus, villa Trend Pulpet.
Varken jag eller sambon har någon kunskap om byggande, men har ett fokus på att boende ska vara praktiskt och harmoniskt snarare än 'trendigt'.
Vi har tidigare ägt ett radhus där vi anlitat byggare för att bygga ett helt nytt badrum. Jag har köpt och sålt ett par bostadsrätter tidigare, sambon har aldrig ägt en bostad innan han träffade mig. Vi har inga kontakter inom branschen, men har fått mkt stöd och kunskap via detta forum! Pga bristande kunskap (och småbarn...) så valde vi att att ta 'nyckelfärdigt' hus, med det lilla undantaget att vi köpte in köket själva från HTH GDS och byggde ihop detta på kvällar/helgen. Det var ändå en av de minst smärtsamma procedurerna under hela bygget....

Mkt har man lärt sig under resans gång! Mkt som man skulle göra annorlunda om man orkar bygga en gång till...

Delar gärna med mig av erfarenheterna, speciellt till någon som funderar på att bygga med Eksjöhus i Halland.
 
Vilka var dem smärtsamma delarna då?
 
Dela gärna med dig!
 
M maximm skrev:
Dela gärna med dig!
Det största misstaget jag/vi gjorde var att inte göra tillval FÖRE kontraktsskrivning.
Precis alla tillval vi gjort har kostar ungefär dubbelt så mkt som om vi skulle beställt likvärdig tjänst från en extern entreprenör (har kollat).
Grovplanering tomt var en riktigt kalldusch. Vi fick offert på 80 000 för att göra iordning tomten. I slutändan betala vi det tredubbla. Delvis för att de hittade bergknallar under jorden som fick bilas/knackas bort, men också för att det krävdes extra uppfyllnad. Ganska säker på att de gav oss en glädjekalkyl från början för att få jobbet.

Vi märkte ganska snabbt att trots att vi beställt nyckelfärdigt hus, så var vi tvungna att vara på plats VARJE dag för att gå igenom dagens arbete med byggarna. Detta pga att vår entreprenör/projektledare helt enkelt var sanslöst dålig på att samordna bygget.

Ha en buffert! Vi fick en produktionskalkyl på 4,8 miljoner, jag la direkt på 400k på det i diverse extrakostnader. Vi kommer landa på ganska exakt det jag förutspådde (väntar på två fakturor), men då har vi fått ändra/stuva om lite under tiden (t.ex. så rök stenskivorna till köket när fakturan på markarbetet kom).

Det är lite meck, men tror det är värt att köpa en kök och vitvaror själv, åtminstone jämföra priser innan man hoppar på tillval...
Minns inte exakta siffror nu, men tror det var ca 20k extra för att få rostfria vitvaror istället för vita som är standard.
Vi valde istället bort alla standard vitvaror från Eksjöhus (till köket), fick då avdrag på strax under 60 k. Köpte in Siemens produkter i borstat svart stål själva istället, 48 k totalt. (med lite rabatt för att vi köpte via HTH där vi tog köket)

Summa summarum så är jag nöjd med Eksjöhus som leverantör, mindre nöjd med entreprenören och delvis nöjd med underleverantörerna.... I slutändan så har vi fått ett hus som fått goda betyg på slutbesiktning av Garbo samt AntiCimex, men det har varit mkt huvudvärk och frustration på vägen.

Slutfakturan på tillval kakel har jag dock inte fått än, så kan hända att det kommer ett missnöjt inlägg nästa vecka ang ockerpriser på tillval....
 
Vi har bott drygt 2 år i vårat Eksjöhus. Dock har vi inte byggt i Halland utan i Östergötland. Överlag har det gått jättesmidigt för oss rakt igenom. Kalkylen stämde mycket bra, de tillval i exempelvis markentreprenaden vi gjorde överskred såklart men det var inget de lovat något särskilt pris på. Vi hade generalentreprenad och det gick supersmidigt. Byggfirman hade mycket bra koll på underentreprenörer mm. och allt flöt på enligt tidsplan. Vi behövde inte besöka bygget dagligen. Vi var nog där ca 1 gång i veckan pga. ren nyfikenhet.

Vi har i efterhand haft lite synpunkter på VVS-arbetet i huset som visade sig bero på att de inte satt in de ventiler som skulle styra värmeslingorna till radiatorerna på övervåningen men det har nu blivit ordnat. Målaren kunde också ha gjort ett bättre jobb med spackling och slipning av innertaken men det kan vi inte lasta entreprenören för och besiktningsmannen godkände resultatet så vi får leva med det eller ordna det själva.

Jag tror att rätt byggentreprenör är det viktigaste vid så gott som alla husbyggen. Och bygger man med generalentreprenad så har man ju själv ansvaret att "välja" rätt sådan. Vår entreprenör gör inget annat än att bygga Eksjöhus i Östergötland, det har därmed stor erfarenhet och fungerade team för de olika momenten vilket märktes.
 
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
K Kelpieförare skrev:
Vi har bott drygt 2 år i vårat Eksjöhus. Dock har vi inte byggt i Halland utan i Östergötland. Överlag har det gått jättesmidigt för oss rakt igenom. Kalkylen stämde mycket bra, de tillval i exempelvis markentreprenaden vi gjorde överskred såklart men det var inget de lovat något särskilt pris på. Vi hade generalentreprenad och det gick supersmidigt. Byggfirman hade mycket bra koll på underentreprenörer mm. och allt flöt på enligt tidsplan. Vi behövde inte besöka bygget dagligen. Vi var nog där ca 1 gång i veckan pga. ren nyfikenhet.

Vi har i efterhand haft lite synpunkter på VVS-arbetet i huset som visade sig bero på att de inte satt in de ventiler som skulle styra värmeslingorna till radiatorerna på övervåningen men det har nu blivit ordnat. Målaren kunde också ha gjort ett bättre jobb med spackling och slipning av innertaken men det kan vi inte lasta entreprenören för och besiktningsmannen godkände resultatet så vi får leva med det eller ordna det själva.

Jag tror att rätt byggentreprenör är det viktigaste vid så gott som alla husbyggen. Och bygger man med generalentreprenad så har man ju själv ansvaret att "välja" rätt sådan. Vår entreprenör gör inget annat än att bygga Eksjöhus i Östergötland, det har därmed stor erfarenhet och fungerade team för de olika momenten vilket märktes.
Absolut. Intrycket jag har är att Eksjöhus är en seriös leverantör med bra grundstandard. Entreprenören vi hade är också säljare för Eksjöhus. Men ja, hantverkarna själva på plats sa till slut till oss att ta allting direkt med dem, då de inte heller litade på att entreprenören hade koll. Sånt där är ju jättesvårt att veta på förhand, man bygger liksom inte hus så ofta att man kan få in någon rutin....
 
Delar gärna med mig av erfarenheterna, speciellt till någon som funderar på att bygga med Eksjöhus i Halland.[/QUOTE]

Hej!

Jag och min sambo skall ha möte med Eksjöhus i Halmstad. Planerar att bygga i Haverdal. VAr byggde ni?
 
Funderar också på att bygga med Eksjöhus i Halmstad kommun. Intressant att veta var TS byggde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.