Ska bygga badrum (nytt) i gammalt hus. Stomme troligen lersten och trä. Krypgrund under tilltänkt plats för badrummet.
Golvet ska hur som helst åtgärdas, möjligen även bjälklaget under.
Vill minimera plast och giftiga tätskikt.
Tips o idéer mottages tacksamt!
 
Hej,
vill bara råda dig att "go big" direkt. Satsa på att röja ur allt och bygga upp igen. -varför? Därför att det går fortare.
Jag har varje gång jag lyft golvet i ett rum för att räta upp/isolera om eller fixa badrummet, börjat med att peta lite grann, försöka reparera och räta upp. Men tillslut alltid tagit fram stora kofoten, och rivit bort det mesta ner till gruset och byggt upp igen.
-Så det är enklast att riva ut allt utom bjälkarna direkt. Sedan kan du lätt inspektera dem och se om de är okey eller måste bytas.
Är de okej, skruvlimmar du bara på nya reglar i lagom dimension så att du får ett rakt och stabilt golv, annars byt hela. Sedan lägger du in ny tross botten och isolerar med vad du föredrar, nytt golv - och du är klar ! :)
Jag kör otraditionellt med 50mm frigolit som blindbottenbräda, vindpapp och sedan gullfiber och golvspån.
Men jag antar att du vill hålla dig till rent trä, papp och någon form av eccofiber, kör på det.
-lycka till
/lyckograbben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.