Har köpt en fin tomt med bra läge med en rucklig liten sommarstuga på. Det råder byggstopp pga av bullermatta....Har ju tänkt renovera stugan, nu visar det sig att den är i värre skick än vad jag trodde. Är sugen på ett attefallshus. Det är i samma strl men har ett annat utseende. Går det att byta ´bräda för bräda´ och komma undan byggstoppet? Jag förstår att jag inte kan riva helt, men om jag behåller delar av den befintliga? Vad gäller? :)
 
Ja det går. Kolla med kommunen så att du håller dig på rätt sida i gränsen mellan rivning och renovering.

Om kommunen är förhandlingsvillig så kanske de kan gå med på ett villkorerat bygglov som innebär att du river stugan. Resultatet blir ju i slutändan detsamma som om du renoverar den, fast det blir enklare för dig.
 
Ok, tack. Det är ett alternativ..
Jag är helt grön på detta, men var brukar gränsen gå? Vem kollar? Går det att riva och ha grunden kvar? Riva halva? Vad brukar vara ok? 😁
 
Räkna med att kommunen kollar, men att de kan få tips av grannar eller andra som tycker att det vore bättre om din tomt blir obebyggd. Det finns massor med diskussioner i ämnet (sök på forumet) men större delen av byggnaden måste finnas på plats hela tiden. Det är lite bedömningssport i det hela, och det är därför det är viktigt att du har en skriftlig överenskommelse med kommunen innan om vilken bedömning de gör så att det inte blir fel.
 
jag vet inte om jag fattade hur attefallshuset kommer in i bilden. Men skall du renovera den bef. stugan så får du inte byta utseende på den, annat än annan färg (även det kan vara problem i vissa områden).

Däremot så får du sannolikt bygga ett bygglovsfritt attefallshus på tomten. Men då måste stuga alltid finnas kvar som huvudbyggnad. Attefallshus får bara vara komplementbyggnad.

Om tomten ligge inom strandskydd, naturreservat eller liknande områden så får man inte bygga varken attefallshus eller friggebodar lika fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.