Hej!

Vårt hus har stått på plats sedan i september förra året. Vi är fyra hus som byggdes ungefär samtidigt. Nu har en granne som har sitt hus ståendes bredvid ett av dessa nya hus, överklagat bygglovet och därför har vi alla fyra fått byggstopp....
Grannen hävdar att alla våra hus påverkar deras lilla tomt på typ 50 kvm med vatten som samlades när det blev snösmältning och att alla våra tomter därför har dålig dränering. Vårt hus ligger längst bort och vi har alltså tre hus mellan vårt och den berörda grannens hus, ändå tycker hon att vi varit med och påverkat detta, då det stod skog där tidigare.

Jag undrar nu vad som gäller vid byggstopp. Är det ok att anlägga gräsmatta, stenläggning och trall? Eller kommer allt detta behöva stå stilla detta är löst?

Tacksam för snabba svar!
 
Hur är det formulerat? Ett överklagnade innebär ju normalt sett att man kan fortsätta att bygga efter det givna bygglovet, fast på egen risk. De som överklagar kan vid överklagandet begära inhibation av bygglovet. Den delen av överklagnadet hanteras sedan ofta med förtur.

Vid Inhibitation blir bygglovet tillfälligt upphävt, då är det förbjudet att fortsätta bygga enl. lovet. Dett gäller alltås bara om inhibationen beviljas, det räcker inte att den är begärd.

Åtgärder som inte berrös av bygglovte borde man få göra även om lovet är inhiberat (men jag vet inte). Att lägga gräsmatta kräver inte bygglov, men om ni ändrat markhöjden på tomten i enlighet med bygglovet så blir nog varje åtgärd på den förändrade höjden en del av det lovpliktiga arbetet. Dvs om du lägger gräsmatta på mark som inte skulle fått finnas utan bygglovet så kanske även gräsmattan berörs av stoppet.

Om faktiskt ex. länsrätten har bifallit överklagandet så kanske man skall vara lite försiktig med fortsättning, plattläggning och gräsmatta blir ju då på er egen risk kostnadsmässigt.

Jag tror inte att man är skyldig att dränera tomten bara för att man avverkar träden.
 
H
Detta verkar vara ett dåligt skämt från den grannen. Var ute för samma sak med våra nu flyttade grannar. De gnällde på att mitt nybyggda garage samt infarten som höjde marken med 50 cm gjorde så de fick vatten på sin gräsmatta. Försökta förklara för dem att mitt tak samt den dränering som ligger runt garaget tar bort allt vatten som kommer på en yta som motsvarar 100 kvm. Allt vatten som kommer på taket leds bort till dagvattenanslutningen. Är det inte lika för er. D.v.s. allt vatten som kommer på taket leds väl bort till dagvattnet. Borde ju vara c:a 800kvm "dränerad" yta.
 
Göran.W
Klart som tusan det blir vatten stående vid snö smältningen när det är tjäle i marken som det var i år.
Ingen dränering i världen hjälper när det är tjäle så vattnet inte kan rinna ner. Dessutom kom värmen väldigt fort i år
Vad skulle träden kunna göra vad jag vet dricker dom inget vatten när det är snö smältning utan det tar några veckor till innan bladen slår ut och dom börjar dricka vatten.
Med tanke på ovanstående lär väl grannen inte komma någonstans med sitt korkade påstående.
 
Jag vet, tycker att hela diskussionen är supertramsig. Men vårt byggstopp är nu hävt och det är endast grannen som har tomten som ligger precis bredvid som fortfarande har sitt kvar.

Fritt fram för vår del att bygga trall och anlägga gräsmatta med andra ord. Dock hade vi kunnat göra detta trots byggstoppet, men vi tappade lite fart och lust i och med dessa jobbiga diskussioner....

Tack för er input!
 
Göran.W
Gratis kör så det rycker.
Grannen saknar säkert "sin" skog och ogillar "nybyggare"
Då måste man bara djävlas för sakens skull.
Berätta gärna hur det hela slutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.