äre någon som har en ritning eller skiss på en egenhändigt gjord byggställning? är i kraftigt behov av lite tips!
 

Hur hög ska den vara ?
 
det är ett "funkishus" och takfoten är på cirka 7m från backen plus att jag måste nå hängrännnorna för att ta ned dem...
 
Oh så hög.

Är det inte bättre om du hyr en riktig ställning. Jag menar för säkerhetensskull :-/

 
Helt rätt! Hyr ställning.
Kolla med de firmor som säljer ställningar.
De kan ibland ha gamla ställningar som de hyr ut.
Jag betalade 1500:- för två månader (Trebex). 9 meter lång och 8 meter hög. Det är grymt skömt med riktiga räcken och framför allt om man kan ha trappor som jag hade. Önskar jag hade hyrt mera, typ runt hela huset. Resultatet hade blivit bättre och det hade gått fortare. + att gumman ganske inte hade varit sur för den något bristande säkerheten...

/THrax
 
Lift är ju hällre inte fel. Beror dock på vad man ska göra, förståsss ;)
 
Jag är också intresserad av konstruktion av egenbyggd byggställning, själv skulle jag dock nöja mig med en ställning com är 2-3 m hög... Någon som har bild eller skiss?
 
Finansvalpen skrev:
Någon som har bild eller skiss?
8) Jajamen, här är en mobil byggnadsställning:

Lettisk_stege.jpg

För stabiliteten lämnas inga garantier. ;D
 
Immobil skrev:
Jajamen, här är en mobil byggnadsställning:
Immobil byggnadsställning menar du väl................ ;D
 
SnickarPelle skrev:
Immobil byggnadsställning menar du väl................  ;D
...instabil, menade jag! >:( ;D
 
Som alltid, gör det själv om det går, och när det gäller ställning så är det inga problem om man bara kör med grovt virke.

Sparar bra med pengar på det. Dessutom har man nytta av virket när man rivit ställningen.

Det finns en ritning i boken Husets ABC. Men mitt tipps är att göra din utifrån dina egna förutsättningar och ta i med dimension i överkant på virket så blir det stabilt.

Har du sedan utskjutet från takstolarna att förankra i så blir det lysande.

Plattformsbräder att gå på behöer du inte ha till hela huset runt om. De flyttar du enkelt med dig vartefter du jobbar.

Ska försöka ta mig tid att gå ut å plåta min ställning i kväll så får ni ett exempel.
 
Du kör 45x95 som spiror. Knapar av med samma. Bommar av samma. Däckar in med plank 45x195. Snedkolvar med 22x95 i ! Veka riktningen! samt fäster in den i kåken på ett par ställen. Sen spikar du räcke av 45x95 på 1,1 m... Personligen skulle jag hyra en haki ställning. Bygga en ställning runt en kåk på säg 6x8 m ger en ställnin nsom är utsida 8x10 m det betyder 5 spirpar/kortsida och 7 på långsidan. 7 meter hög betyder dubbla reglar ger 20 m regel/ spira ger 40 m/par kostar ca 400 spänn/spirpar. Planken 30 m teoretisk blir 40 förmodligen 1000 spänn. Samt 50 m 22x45 ligger på säg 300 spänn. Att spika detta tar säg 8-16 timmar för en hempulare.

Hyr en haki kostar dig kanske 4000 spänn.....

Å andra sidan hmm du skall upp själv väl? Annars får man ju inte bygga ställning om man inte har certifikatet...
 
jag har 6-7 meter till mitt tak. Jag har byggt ett älgtorn modell större som jag skall flytta i sidled och förankra i huset plus livlina i huset!
mvh klättermusen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.