Det börjar bli dags för fasadbyte och huset som ligger på en bilfri ö har en väldigt brant tomt och vid framsidan är det en fallhöjd på nästan sex meter.

Jag har skissat på en ställning baserat på "knekten" men istället för stolpa upp den så tänkte jag köra med rep över huset förankrade på andra sidan. Tror ni det skulle funka eller är det någon som har någon annan idé?
 
  • Brant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggstallning_rep.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iden är väl god, men det finns en del grejjer man måste tänka på...

Vad som direkt dyker upp i skallen (finns säkert mer att tänka på):
långa rep sviktar mer än man tror - obehagligt/svårt att jobba på en gungande ställning

ställningen kommer att vicka ut från väggen en del, det finns vältningsrisk om repen blir för långa, dessutom obehagligt att ha en glipa mellan vägg o ställning

repen kommer inte att ligga rakt på ett sluttande tak, måste säkras så att de inte kan kana omkring sidledes

Finns risk för skav mot kanter. Både risk att skada fasad o risk att skära av rep

Tror nog att det blir enklare att låta ställningen stöttas mot marken i slutändan faktiskt...
 
Jag måste instämma, ditt tak kommer inte att se så roligt ut efter ett tag.

Får du fram en skylift? Har man förberett projektet ordentligt, så fixar men den där väggen på några dagar, så det behöver inte bli så dyrt.
 
Med tanke på att du ska byta fasaden så skulle jag använda husets stomme som fäste och helt enkelt staga mot bärande delar i huset. Tar man det bit för bit så lägger man sen över sina rgna märken när man fixar den delen av fasaden
 
Ja en skylift blir svårt att få dit. Enda sättet skulle vara med helikopter men det blir för dyrt. Jag får nog göra en lösning som är fäst i stommen eller ha riktigt långa stöttor i marken.
 
I
Använd ingen hemmagjord ställning i det läget. Du kommer bara att få bry med den, frånsett risken för att det kan bli fallskador på dig själv m.m.

Du kan istället låna/hyra professionellt ställningsmaterial hos en byggfirma eller ställnings-/maskinuthyrare. Fråga efter Burtonrör och klamp (+ nyckel för att montera samman knutpunkterna och ställningsplank) som är raka rör i varierande längder och därför lättransporterade eller en Hakiställning (med trall) som går att montera utan verktyg, oxå lättransporterad. Båda är fristående, men kan förankras med krok till fasaden eller snedstöd till mark.

Då får du yta att jobba på och tjänar tid. Annars blir det att hoppa upp och ner och flytta ställningen längs fasaden med tidsförlust och extrajobb som resultat.
____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.