Ska täta min nya altandörr och det är ca 1 cm springa som skall tätas runt om dörrkarmen. Vad skall jag använda? det kommer inte att vara helt vattentätt, kommer i sådanafall gullfibret att suga vatten?

Är skummet lika bra bra som gullfibret ur värmeisolerings synpunk?
 
läser man på burken så skall det både ge bättre isolering samt bullerisolering..åtminstonde dom dyrare tuberna.
 
Mikael_L
Personligen tror jag mer på gullfiberdrev runt fönster och dörrar. Jag har sett hur fogskummet kan skjuta ihop hela karmen när det expanderar, så att fönstret eller dörren sen tar i.
Om man någon gång måste ta ur dörren eller fönstret kommer man också glädja sig åt att man använde drev.

MEN, du måste nog dessvärre få det vattentätt, annars får du blöt isolering = sämre isolering och mögel på sikt.
Detta kanske även gäller fogskum, även om inte fogskummet möglar? så lär väl träet runt ikring göra det förr eller senare?
 
Går utmärkt att skumma men gör det rätt. dvs flera tunna lager. Gör man fel och fyller allt på en gång. ja då finns det allvarlig risk för ihoptryckta karmar osv
 
Fogen ska bara fyllas till 25% när man skummar -resten fylls när skummet expanderar. Har man inte monterat foder på båda sidorna så expanderar skummet i sidled istället för att pressa ihop karmen, men om man vill spika foder på en gång så sätter man kilar mellan dörrblad/fönsterbåge och karm, alternativt spänner reglar mellan karmstyckena.

Det finns ytterligare ett alternativ; En drevremsa som är 1 cm tjock som placeras i springan och där expanderar upp till 3 cm. Knappt en hundring för 5 meter och inte lika hälsovådligt och miljöfarligt som fogskum.
 
Det finns inget dörrfoder idag, så skummet kommer att kunna expandera i sidled. Det känns som att skummet har en bättre motståndskraft mot fukt. Frågan är nu bara om den håller kylan ute lika bra som om man hade drevat?
 
  • Gilla
Jan Norlund1
  • Laddar…
matrix skrev:
Det finns inget dörrfoder idag, så skummet kommer att kunna expandera i sidled. Det känns som att skummet har en bättre motståndskraft mot fukt. Frågan är nu bara om den håller kylan ute lika bra som om man hade drevat?
Isolerförmågan är tillräcklig. Skum är en vedertagen metod för att "dreva" fönster. Men det är som påpekats inte det du behöver fundera på. Om du har en fuktig miljö där skummet skall vara så är det just DET som du behöver fixa, inte isolerförmågan.
 
matrix skrev:
Det finns inget dörrfoder idag, så skummet kommer att kunna expandera i sidled. Det känns som att skummet har en bättre motståndskraft mot fukt. Frågan är nu bara om den  håller kylan ute lika bra som om man hade drevat?  
Ja ex v PU-skum är t o m ångtätt!
Och den fyller ju på alla hål(l)

Det är "luft rummen" som isolerar, i materialen.
När drevningen tar upp fukt ersätt luften av vatten
(och då leds kylan in i konstruktionen, och varmare luft,
som kunnit bära mer ånga nu,
kondenserar ut denna och man får en ond cirkel...)

Vill man åndå använda remsa, finns det en inoljad variant.
 
Att inte trycka ihop karmen är egentligen det minsta problemet med arbetet som sådant.... Man låter bågen/dörrbladet sitt akvar och trycker in masonit på säg 20 c/c eller nått mellan dörrblad och karm... Vips så har man kirrat det bekymmret... Dock så är fogskum en produkt som jag pesonligen inte rekommenderar om det finns andra alternativ då det inte är helt ofarligt att arbeta med... Men men det är ju ett val man gör... Är det en engångs företeelse så är det ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.