Hej!

såg att jula hade kampanj på meec:s byggsåg, 1999:- tidigare 3499:-

den finns som både 1 och 3 fas, vad ska man välja?

jag har ju 3 fas men man kanske vill ta med den på andra ställen där det inte finns 3 fas?

1 fasen är lite klenare enligt spec men tror ändå den räcker till för en amatörsnickare som mig
 
ingen som har nån åsikt?

då kör jag nog på 1fas, kraften borde ändå räcka till
 
Sålänge du inte klyver regelverk hela dagen så klarar du dig med 1fas. För plank är det som regel inget problem.
 
Trefas.

Jag köpte en enfas kvalitétsmaskin (Electra Beckum) och började klyva plank. Den stannade efter en halvtimme pga överhettning. Maskinen byttes direkt till en trafas och den kan klyva plank hela dagen utan problem.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
trefas alla dagar i veckan men som skrivet kan ju bli lite problem om den ska användas någon annanstans.

Protte
 
Man brukar ju inte släpa runt på byggsågen, precis..
 
Allt blir bättre med trefas. Allt!
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Va å köpte en 1 fas nu i efrermiddag.. Hoppas man bli nöjd, kommer ju knappast köra hela dagarna ändå...
Åsså slapp jag ju köpa skarvsladd:D
 
Jag föredrar 3-fas så mycket som det bara är möjligt själv, men jag ämnar ha allting hemma.
 
  • Gilla
Emil95
  • Laddar…
Nu har TS redan inhandlat sin såg, men ... Jag har en enfas byggsåg, mycket lik den Jula m.fl. säljer och har klyvt några hundra meter plank, både tryckat och vanligt i ett svep utan problem.

Men som tidigare tidigare har sagt, klyver man reglar så får man mata i sågens takt. Men det tycker jag inte är ett problem, man har på klinga/motor om det går för tungt.

Då, när jag köpte sågen, hade jag inte tillgång till 3fas, idag hade jag nog valt 3fas maskinen. Å andra sidan är jag nöjd med köpet.

Original anhållet var rappligt och jag bytte ut det när jag började köra lite mer finlir är grovsågning till bygget. Men nått att tänka på om man behöver lite precision i klyvningen, en tving eller liknande för att anhållet skall svikta minimalt kan behövas.

Sen kan man alltid göra en släde för riktigt finlir... PM man inte köper en ny såg för det 😇
 
V
Lätt att göra om till 3-fas om du vill ha det i framtiden!
 
har iof inte packat upp den ännu så skulle nog kunna byta, bara säga att man tagit fel... kartongerna låg blandade med 230 respektive 400 volt... så jag gissar att nån kommer ta fel...

men ja tror jag testar denna... vet inte vad ja ska ha den till egentligen, enklare att använda än cirkelsågen tänkte jag så den lär ju fungera bra åt mig:)

hur gör man om det till 3 fas enkelt? du menar att byta motor, och hela elsystemet på den? tror inte det blir aktuellt på en såg för 2000:-
 
Antagligen så är det bara koppla bort en motorkondensator och byta till 3 fas, lite eljobb alltså...
 
gusvo085 skrev:
Antagligen så är det bara koppla bort en motorkondensator och byta till 3 fas, lite eljobb alltså...
Troligtvis inte så, enfasvarianten har nog en avpassad motor som inte går att köra på trefas öht. Så det blir motorbyte isf.
 
De enfasmotorer jag stött på har två lindningar som ligger 90 grader mot varandra, så någon trefas ska man nog inte koppla in.

Att koppla en trefas som enfas ger lägre vridmoment än en riktig enfas.
En trefas kan kortvarigt ge dubbla vridmomentet mot vad som står i databladet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.