Blev lite ledsen igår då jag hörde att det droppade någonstans och märkte att det droppade vatten från vårat nyisolerade tak i den nybyggda utbyggnaden(inbyggnad av gammla balkongen). Den senaste veckan har det varit kallt, ca -20C medans igår så sjönk temperaturen till ca -3C.

Hur det ser ut idag utifrån och in.
-Plåttak
-Här är jag osäker, här kan det vara läkt och takpapp men inte helt säker.
-Råspont
-Luftspalt ca 3cm
-Masonit
-Isolering, lösull.
-Ångspärr

När jag upptäckte att det läckte så gjorde jag hål i ångspärren och slet ut isolering från ett ställe där det droppade. Det visar sig att det bildats snö/is på insidan av masoniten, dvs den sida som vätter mot isoleringen.
Vad jag märkte nu när jag tog bort isoleringen är att isoleringen är väldigt lös högst upp(närmast masoniten) och jag skulle säga att det är ett mellanrum mellan isoleringen och masonit på mellan 5-10cm.
Jag har lånat en inspektionskamera och tittat ovanför masoniten, dvs i själva luftspalten. Men tycker mig inte se någon fukt/isbildning där.

Varför har det blivit så här?
Har det att göra med att isoleringen inte legat kloss mot masoniten?

Följdfråga: Hur göra jag om och gör rätt? Bör jag sätta vanliga isolerskivor kloss mot masoniten och eventuellt blåsa in lösull för att fylla upp resten?

Här är en bild där jag tagit bort isolering fram till masoniten.
Inre vägg med borttagen isolering som visar masonitskiva med snö/isbildning och mellanrum ovanför fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild av hur inbyggnaden av balkongen ser ut.
Interiör av ett pågående byggprojekt med synlig isolering och takstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pluspoäng för en bra problembeskrivning! Oberoende av vilken sorts plåttak du har så finns det garanterat ett tätskikt under plåten. Nackdelen med plåttak är att de kyler ner den underliggande konstruktionen. Det måste vara särskilt påtagligt i Norrbotten. Jag är inte säker på att den valda konstruktionen med isolering upp i nock i kombination med plåttak har förutsättningar att fungera bra i ert klimat.
Isoleringen är instängd mellan två ångtäta skikt och därför finns det en luftspalt som ska ventilera bort eventuell fukt. Av någon anledning verkar detta inte fungera eftersom det finns fukt i isoleringen som kondenserar och fryser på masoniten. Frågan är hur fukten kommer dit? Genom hål i plasten, via luftspalten eller är det byggfukt i råsponten som inte hann torka upp tillräckligt innan vintern? Jag tror inte att det har med isoleringens placering att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.