Hej
Vi har ett pågående tillbygge, vår snickare har fått en teknisk beskrivning på hur tillbyggnaden skall uppföras= befintligt hus i virkesdimensioner, isolering mm.

Nu har vi upptäckt att han inte följt beskrivningen utan ersatt botten + mellan bjälklaget med en annan klenare dimension, 195x45 isf 220x45mm vilket kommer att medföra att isoleringen ej blir densamma som i våran beskrivning. golvhöjden kommer att skilja .
Ritningar på det bef huset har varit tillgängliga där man klart och tydligt ser hu huset är konstruerat och även en detaljerad teknisk beskrivning.

Vi har ett fast pris som är baserat på den tekniska beskrivningen + ritningar.
Den klenare dimensionen är dessutom billigare än den specificerade.

Hållfashetsmässigt kanske det inte är avgörande då spännvidden är ca 2,5m.

Tillbyggnaden är nu stomrest!

Hur skulle ni göra nu?
 
Betala absolut inte hela beloppet snickaren vill ha. Av egen erfarenhet vet jag att det är det enda sättet att få dem att diskutera någon kompensation. Snickaren tycks ha frångått ert avtal, alltså är tjänsten fel och ni har enl Konsumenttjänstlagen rätt att hålla inne så mycket som krävs för att ni ska ha en säkerhet för er fordran till följd av felet. Ge er inte, var ARG och lita absolut inte på deras snack. Räkna med att de gjort liknande grejer förr och vet hur de ska säga då de blir påkomna. Förmodligen en massa facksnack som man räknar med att en vanlig dödlig inte ska begripa. Ja, naturligtvis ska ni ju reklamera tjänsten och tala om vad deras "lilla" ändrig innebär för er. Enl Konsumenttjänstlagen har ni rätt till avhjälpande, prisavdrag odyl. Lagen hittar ni på Konsumentverket/KO - Startsidan.
 
Snickaren har utan tvivel begått avtalsbrott då han inte följt ritningen. I princip skulle du kunna kräva att han gör om arbetet på rätt sätt, om det inte skulle vara oskäligt. Om det är oskäligt (och det kan så vara eftersom det inte är några hållfasthetsproblem), men då har du rätt till prisavdrag som motsvarar din skada:
- billigare virke
- ev. kortare arbetstid?
- andra förluster, t ex att uppvärmningskostanden blir högre med mindre isolering

Tror du kan dra av en 10-15% på priset i a f
 
Som jag förstår det så är det inte "igenlagt" ännu?

Då går det ju alltid att lägga på lite virke antingen uppåt elle nedåt, så att du får samma isoleringstjocklek som det skall vara.

Sedan bör man kanske vara lite försiktig med att hävda en total följsamhet mot "det gamla". Nu vet jag inte vad du har för isolering i ditt hus, men vi har torv i bjälklaget (byggt på 30 - talet). Vore ju inte så kul och komma helm en dag och upptäcka att snickaren lassat in 3-4 kubikmeter torv i ert nya golv.
 
Det är fortfarande öppet- ej igenlagt
-Huset är från 1993 så värst gammalt är det inte, och utförandet tycker jag är gediget, vi har en låg energiförbrukning och bra ventilation.

I våran offertförfrågan ingick en teknisk beskrivning hur utförandet på väggar och bjälklag, isoleringstjocklek mm + en ritning på tillbyggnad mm. Allt för att det skulle vara enkelt och överskådligt och för att kunna få en rättvis offert.

Vi fick svar från hälften av de tillfrågade och priserna varierade inte nämvärt.
-Jag anar att byggaren inte tog del av de ritningsunderlag som fanns på det befintliga huset, utan chansade lite.

Vi får se vad han kommer med för lösning,som det är nu får vi ett sämre isolerat golv= ökad energiförbrukning .


Jag vill självklart ha ett resultat som jag kan godkänna.


hempularen skrev:
Som jag förstår det så är det inte "igenlagt" ännu?

Då går det ju alltid att lägga på lite virke antingen uppåt elle nedåt, så att du får samma isoleringstjocklek som det skall vara.

Sedan bör man kanske vara lite försiktig med att hävda en total följsamhet mot "det gamla". Nu vet jag inte vad du har för isolering i ditt hus, men vi har torv i bjälklaget (byggt på 30 - talet). Vore ju inte så kul och komma helm en dag och upptäcka att snickaren lassat in 3-4 kubikmeter torv i ert nya golv.
 
Allt handlar om hur ert avtal ser ut.
Ta hjälp av en byggjuridiskt kunnig för att hitta argumentationen i just ditt fall.
Om du vill ha det utförande som du ansett du avtalat om, måste du påpeka missen för bygaren omgående.
Om du vill få en kostnadsreglering för det billigare utförandet så måste du också ta upp detta nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.