Jag ska nu påbörja arbetet i mitt nya badrum. Jag har dock en fundering. När jag isolerade huset så satt jag upp plast i alla ytterväggar. Jag har nu fått för mig att det inte är bra i badrum mot yttervägg. Ska jag ta bort skivorna och skära bort plasten . Jag har ett installationsutrymme om 25 mm mellan plast och plyfa så lite luftcirkulation borde det bli..
 
  • Vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Plasten kan sitta kvar!
 
Byt plasten mot en ångbroms; alltså en vindtät duk/plast som är mer diffusionsöppen
än en vanlig plast. Annars stänger du in plyfan mellan två tätskikt, inte bra...

Vilket tätskikt ska du använda i badrummet? En rekommendation är att detta skall
vara 5 ggr tätare än materialet som finns utanför (i ditt fall plasten)
Byggplast ligger mellan 2-3 miljoner [s/m] i täthet, alltså skall du ha ett tätskikt som
överstiger 10-15 miljoner [s/m], de flesta rollade tätskikt ligger mellan 1-3 miljoner [s/m]

-Alltså rekommenderar jag att du byter ut plasten!
(Eller tar bort den helt, men då måste du vara väldigt noggrann i gränszonen
badrum-vanligt rumoch ansluta plasten mot våtrummets tätskikt)
 
A
När jag höll på med mitt badrum frågade jag runt om detta och ungefär 50% menade att plasten kan sitta kvar och 50% av de jag pratade med sa att man ska ta bort den.
 
Och hur ska man göra i ett trä passiv hus? Den ska vara tätt!
 
hakaner skrev:
-Alltså rekommenderar jag att du byter ut plasten!
(Eller tar bort den helt, men då måste du vara väldigt noggrann i gränszonen
badrum-vanligt rumoch ansluta plasten mot våtrummets tätskikt)
Detta lät ju väldigt invecklat.. är i samma moment på mitt badrum. Hade planlagt och bara skära bort plasten precis bakom den väggen och lämna det så..

Det blir ju verkligen inte lätt och få med sig plasten in och försöka ansluta denna till våtrumsfolieduken??? eller är jag helt ute och cyklar?

Sen tänker jag även på skivmaterialet bakom tätskiktet som blir utan plast mot yttervägg.. Finns det ingen risk att detta blir fuktskadat med åren av fukt som kommer utifrån?
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Och hur ska man göra i ett trä passiv hus? Den ska vara tätt!
Anslut diffplasten mot badrummets tätskikt ... :p

Ja detta är ju svårgörligt förstås, men försöka så gott det går, kanske.



Om någon månad står jag själv inför samma situation, så det börjar bli dags att fundera över strategin nu. :|
I mitt fall kommer det vara ett installationsutrymme korsreglat med 45x45 mellan plast och skivor med tätskikt på, det kanske räcker som ventilation, framförallt om man tar upp lite extra lufthål på några ställen i 45x45-orna.

Jag följer tråden med spänning och skriver om jag kommer på några bra idéer.
 
  • Gilla
Gandalf the grey
  • Laddar…
Mikael_L
kimmo.
Du har ju 25mm inst.utrymme.

Det du och jag kan fundera över är vilken enorm skillnad det är på fuktmotstånd genom plasten samt fuktspärren jämfört med fuktmotståndet genom en svagt ventilerad luftspalt.
(med fuktmotstånd menar jag väl diffusionsmotstånd ...)

Tar fukt som kommit in mellan de täta skikten (genom skikten) sig ut en annan väg 10 ggr lättare så blir det troligen inget fuktproblem där.
 
Mikael_L
Du har helt rätt kamilenski, du är ingen forumgud ...

... längre ... ;)



:p :) :cool:
 
Jag är också i samma läge (snart) och kommer att låta plasten sitta kvar. Har även jag 45 mm installationsutrymme mellan plasten och skivmaterialen och detta utrymme blir diffusionsöppet åt sidan förbi de innerväggar som utgör badrummet. Min tanke är att eventuell fukt som tränger genom badrummets tätskikt kommer att kunna diffundera ut tillbaka i "rummet bredvid" då det måste vara minimala mängder fukt. Tänker jag rätt?

Gör ni annorlunda i ett ytterhörn som dessutom ska vara bastu?
 
Mikael_L skrev:
Du har helt rätt kamilenski, du är ingen forumgud ...

... längre ... ;)

[bild]

:p :) :cool:
Oj. Måste införa lite ändringar ;)
 
Man blir minst sagt förvillad av alla råd :) Står precis i valet och kvalet om jag skall ha plast i ytterväggarna till badrummet vid renovering samt om jag skall ha det bakom kaklet i kökets ytterväggar. Enligt byggrådgivaren från anticimex skall man inte ha plast i badrummets ytterväggar samt inte bakom kaklet i köket pga att det finns risk för fuktskador. Hur sjutton skall man veta vilket som blir rätt? Om man inte har plast så är frågan hur man skall kunna få det tätt i skarvarna mellan plast och icke plast? Det kanske inte gör så mycket i väggar. Det är en stuga som har lite isolering och ingen möjlighet till installationsutrymme och bara vanlig spånskiva som väggmaterial.
 
Mikael_L
Ja köket är kanske lätt att svara på...
Ska du inte tätskikta bakom kökets kakel så ska du ha obruten plast där.


Det är inte kakel som är anledningen till att ev skippa plast utan ifall det är ett tätskikt under kaklet.

Berättade inte han från anticimex detta så är det skandal. Men det visar i så fall återigen vad det där företaget saknar kunnigt folk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag citerar mitt föregående inlägg:
"Byt plasten mot en ångbroms; alltså en vindtät duk/plast
som är mer diffusionsöppen än en vanlig plast."

=Då har du inga problem alls vid utförandet,
köra bara med ångbroms istället för plast, så är det inga problem.
(Jag körde halva våningen med ångbroms bara för att det inte gick att köpa på halv-rulle)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.