Halloj.

Försöker få tag på gamla fönster med karm för att byta ut 3st fönster i våran snart 100år gamla kåk.
Har under ett halvår hållit koll på Blocket men jag ger fan snart upp. Hittar man något som är värt att köpa så försvinner annonsen på 5 minuter och priserna för ett fönster med karm som inte är färdigt för komposten matchar snart vad det kostar med nytillverkade ifrån ett riktigt snickeri. Ska man dessutom hitta 2-3 matchande fönster, ja ni förstår.

Till frågeställningen...
Är det alla köpstarka spermier ifrån årsta som driver upp priserna nu när dem inte kunnat åka på utomlandssemester eller ska "uttjänta" fönster, dörrar mm verkligen kosta som dem gör?
Är det värt att ha lite is i magen och hoppas att priserna dalar eller ska man kasta byggnadsvårdstänket åt h-vete och gå och köpa nya produkter när man renoverar?

Jag vet inte ens om det här är en fråga jag vill ha svar på eller om jag bara behöver spy lite galla över "byggnadsvård".

Tack och hej, leverpastej!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
De mesta gamla fina fönstren hamnar krossade med söndersågade karmar i en container. Det är så få som blir tillvaratagna att de blir bristvaror
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr...det är nästan omöjligt att hitta handblåsta fönster i klassisk rätt storlek på blocket. Det är precis som du säger att om det dyker upp något som är rätt så försvinner dem omgående.

Jag har själv haft en stående sökning under många, många år där jag letar handblåsta glas i storlek 45 x45 mm till mina nytillverkade fönster i gammal stil. Jag har hittat glas , men det har tagit många år att samla ihop till ett helt hus med ytter samt innerbågar. Att däremot hitta fönster i rätt storlek med karm, bågar och handblåst glas..ja det är ett lotteri om du skulle hitta det och samtidigt vara först på luren.

Om du ändock skulle hitta vad du söker så har dem gamla fönstren oftast inte anslagslist så att du kan täta innanfönstren, vilket gör att du måste använda klisterremsor för att täta. Jag beställde därför fönster från en duktig snickare som gjorde nya karmar med anslagslist och bågar med de gamla fönstren som förlaga. Glasning och målning har jag och frugan gjort själva.

Om du renoverar ett gammalt hus så kan du fortfarande köpa nytillverkat, finns många mindre snickerier som gör fina fönster i gammal klassisk stil i kärnfura. I ditt fall kanske det ändå är det bästa alternativet då du vill ha dem i samma stil som befintliga? Att hitta dem på blocket är nog inte ett alternativ ...tyvärr.
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Det finns ju en kommersiell begagnatmarknad för sånt här, så att tro att man enkelt gör några fynd på Blocket är nog väl förhoppningsfullt.

Tittar man exempelvis på Nacka byggnadsvård ser man att slika fönster lätt drar iväg till flera tusenlappar styck, även för enstaka fönster. Kanske kan man hoppas på halva priset på Blocket, om man har tur.

Huruvida spermier från Årsta har mindre rätt att köpa sådana här saker än TS låter jag vara osagt.
 
Man ska nog inte bara stirra sig blind på Blocket om man vill ha något gammalt och udda. Jag inbillar mig att mycket av byggnadsvårdshandeln sker utan att det annonseras ut på Blocket.
 
Jag har annonserat ut bågar med glas, troligtvis från 20-talet, utan satt pris och fick inte ens ett svar. Bågarna är dubbla, ytterbågen har två horisontella spröjs, innerbågen utan spröjs, alltså en hel stor ruta. Svårt att säga vad det är för glas, det ser lite krusigt ut. Med detta sagt så är det inte bara svårt att köpa utan även att sälja. Byggnadsvård är en konstig marknad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ju en kommersiell begagnatmarknad för sånt här, så att tro att man enkelt gör några fynd på Blocket är nog väl förhoppningsfullt.

Tittar man exempelvis på Nacka byggnadsvård ser man att slika fönster lätt drar iväg till flera tusenlappar styck, även för enstaka fönster. Kanske kan man hoppas på halva priset på Blocket, om man har tur.

Huruvida spermier från Årsta har mindre rätt att köpa sådana här saker än TS låter jag vara osagt.
Ja ska man fynda så lär man ju aldrig någonsin vända sig till aktörer som sysslar med byggnadsvård. Blocket känns däremot som ett forum där fönster skulle kunna köpas för en rimlig peng kan jag tycka.

Mina medmänniskors okränkbara rätt att köpa dyrt tingeltangel på begagnatmarknaden var aldrig ifrågasatt.
Frågan var ifall priset på beggade fönster kommer att landa i verkligheten igen eller om man skall skita i det och köpa nytt.
 
C
K Kurtivan skrev:
Med detta sagt så är det inte bara svårt att köpa utan även att sälja. Byggnadsvård är en konstig marknad.
Jo, det gäller ju begagnatmarknaden i allmänhet när det gäller prylar med stor variation.

Mycket handlar om rätt prylar i rätt antal på rätt plats vid rätt tillfälle till rätt pris. Mycket som skall klaffa för att det skall bli affär. Största kostnaden för de som handlar med begagnat material ligger rimligtvis i lagringskostnaden då det kan dröja extremt lång tid, om någonsin, innan ett föremål hittar rätt köpare.

Samtidigt tycker jag byggnadsvårdshandeln ofta gör samma misstag som antikhandeln och prisar ut sig själva. Tappar man köpare pga priset blir inte prylarna sålda och ligger kvar på lagret och kostar ännu mer pengar = kräver ännu högre pris för att gå runt. Det blir en ond cirkel - lagret omsätts inte, kunderna i butiken tröttnar på att det är samma gamla prylar som står och dammar och inga nya prylar köps in, så säljarna tröttnar också.

Med det sagt skriver TS fönster med karm. Hur gärna man än skulle vilja att begagnade fönster och dörrar vore kompletta saknas väldigt ofta karm. Så är man beredd att (låta) tillverka nya karmar har man ett mycket större utbud att välja på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har iallafall inte haft problem att hitta 20-tals fönster typ 127x147cm med spröjs för runt 2000kr st i bra renoveringsbart skick.

Svårt bara om man ska ha många i samma dimension.
Ofta är det bara 1-2st som säljs och det verkar som att det fanns många fönstertillverkare förr för det skiljer alltid lite.
 
Min uppfattning är också att det är mkt svårt att hitta ett gäng fina/renoveringsbara gamla fönster med spröjs, gammalt glas och karm. Särskilt om man vill ersätta befintliga och därmed är hårt styrd av specifika mått.

Utan att ha undersökt närmare ser jag två vägar att gå:
1. Ta kontakt med en eller flera professionella byggnadsvårdshandlare och låta dem leta.
2. Låta ett fönstersnickeri nytillverka fönster enl gammal förlaga. Det stora problemet är att hitta gammalt fint glas, dvs icke planglas/floatglas.

Tror inte det är ngn avgörande stor prisskillnad.

Sedan är det en jäkla skillnad på utbud/efterfrågan om man bor i storstad eller landsbygd. Att hitta rätt fönster i Norrland och få dem skickade ner till Skåne, eller vice versa, förtar sannolikt alla ekonomiska fördelar med begagnat.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sedan är det en jäkla skillnad på utbud/efterfrågan om man bor i storstad eller landsbygd. Att hitta rätt fönster i Norrland och få dem skickade ner till Skåne, eller vice versa, förtar sannolikt alla ekonomiska fördelar med begagnat.
Där tror jag du slår huvudet på spiken i mitt fall när jag försökte få någon intresserad av mina gamla fönsterbågar med gammalt glas. Det är frakt-möjligheten/kostnaden det sitter i. Man ser ju att det finns en efterfrågan men ingen nappar och frågar ens om det finns ett pris.
 
M -MH- skrev:
[länk]
Det var ju nice price, synd bara att det är fel storlek och spröjsning annars hade jag köpt till hela kåken.
 
hsd
Peoplebeer Bullensboda skrev:
Det var ju nice price, synd bara att det är fel storlek och spröjsning annars hade jag köpt till hela kåken.
Man får inte ha för höga krav på fönster. :p Själv höll jag mig framme när grannen med likadant hus rev ut sina fönster... :cool:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.