Vet inte om jag skriver detta på rätt ställe, men försöker här annars får väl någon flytta den....

Ska ju troligtvis bygga hus under året och håller på att välja husföretag nu och försöker att beräkna kostnaden av husbygge så gott det går.... En sak är ju det här med byggnadsställning som jag inte hade tänkt på tidigare, då jag trodde att det var något husföretagen stod för. Men det verkar ju bara gälla vid totalentreprenad eller???
Vid bygge med Trivselhus och Brahus tex. så får man ju bekosta den själv och ett par bekanta fick räkning på 28 tusen för hyra av byggnadsställning!! Dyrt eller är det vad det kostar? (de byggde en enplansvilla me trivselhus). Är ju bra att veta hur mycket man ska räkna med. Eller om det finns möjlighet att skriva in i kontrakt att husentreprenören ska bekosta det eller??
Finns det någon som kan svara på min något kanske luddiga fråga? Tack på förhand från en ganska novis ev nybyggare.
 
Hur många veckor fanns den på plats? Hur hög & lång var den?
 
Det debiteras alltid för ställningar , förr eller senare. Själv fick jag med det i avtalet med snickarna när vi höll på och dealade. Naturligtvis betalde jag ändå för den men det är alltid skönt att ha den avklarad.
 
Allmänna hjälpmedel brukar ligga med i anbud. De finns prissatta redan i kalkylen. Dock brukar generalentreprenören få hålla underentreprenörer med ställning. Men men ibland är det undantaget och jag misstänker att det beror på hur "standard" är satt.. Tex är standard att huset är omålat då kommer det extra för ställning. Men de beöver trots allt ställning vid uppförandet så det biorde ingå men då kanske bara med säg 2 byggveckor och resten är påslag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.