Hej!
Den 28:e går bygglovet upp i nämnd,arbetsutskottet sammanträdde den 6:e och var då positiva,likaså statsarkitekten.
Jag har ju tyvärr grannar som haft en del åsikter så jag börjar bli orolig för vad som händer om det går igenom(!)

Jag håller på att ställa in mig på åtminstone överklagan från en granne :-/

Som skrivet,om någon väljer att överklaga,vad gör jag då?
Det är en del saker som skall göras på tomten såsom sprängning,utfyllnad osv...men vad får jag göra!!Jag får krupp om man skall tvingas vänta ytterligare veckor/månader >:(
Må väl!
 
Så vitt jag förstår så får du göra vadsomhelst på tomten, i princip bygga färdigt huset medan överklagansprocessen pågår.

Problemet är ju om överklagan lyckas.

Och kan tänka mig att banken inte är så pigg på att betala ut från byggkreditivet i det läget.

Däremot så kan en granne som överklagar begära inhibation av bygglovet, då får man inte göra något. Inhibation är (tror jag) ganska ovanligt. Har för mig att den som begärt och fått inhibation kan bli skadeståndsskyldig om bygget går igenom ialla fall. Det är också så att inhibationsbeslutet börjar inte gälla förrän det vunnit laga kraft och det går att överklaga även det. Så ett normalt villabygge bör hinna bli klart innan ett inhibationsbeslut går igenom slutligt.
 
Hej!
Jag har följt boverkets byggregler och kikat på plan och bygglagen så enligt statsarkitekterna är allt bra.
Det är utomplansbestämmelser som gäller och avstånd till närmsta tomt är 4,5 meter, så allt sånt är grönt...

Grannen tycker att huset är för högt och att det är felplacerat..men, men det är bara att vänta tills på torsdag så får vi se hur det går/Lev väl
 
Kommunen skickade ut en bibba papper till grannarna med bla.ritningar för att dom skulle göra en sk.grannyttran,vad jag har förstått så sker det per automatik!!!
 
Hej ville bara önska lycka till i dag!! Låt oss veta hur det har gått..... Ha en bra dag Malin
 
Trevligt :) :)Tack så mycket!!
Jag skall ringa direkt imorrn,vi är jättenervösa men det hör väl till ;)
Må väl...
 
:D :D :D
Tjohoooo!!!!
Det gick igenom!!!!
Men det är fan att man inte kan vara riktig glad med tanke dom runtomkring..... >:(
Om 3 veckor kanske man kan slappna av :-/
 
Liten rättelse av vad hempularen skrev. ;)

Ett inhibitionsbeslut gäller precis som ett bygglov alldeles oavsett om det överklagas.

Man kan inte bli skadeståndsskyldig för att man överklagar ett bygglov.

Lycka till! :) :) :)
 
GRATTIS ;D ;D Lycka till med erat bygge!! Ha en bra dag Malin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.