Hej på er! Hoppas att någon som nyligen byggt kan svara på den här frågan.

Vilka poster kan jag från början räkna med i kreditivet?

Posterna i kalkylen ser hitintills ut enligt följande:
Mark 300'
Markarbete + bygglov m.m 170'
VA 45'
EL 70'
Fiber 30'
Lagfartskostnad 5'
Hus 2800' Nyckelfärdigt ink platta
Pantbrevskostnad 55'

Kan man få med markarbete, VA, EL och fiber i kredetivet?
Har ni fått räkna köpet av mark som kontantinsats?
 
Du kan få med allt i kreditivet.

Din kontantinsats ska vara 15% av en förhandsvärdering. Så marken kan absolut räknas som kontantinsats.
 
H
hib43tef hib43tef skrev:
Hej på er! Hoppas att någon som nyligen byggt kan svara på den här frågan.

Vilka poster kan jag från början räkna med i kreditivet?

Posterna i kalkylen ser hitintills ut enligt följande:
Mark 300'
Markarbete + bygglov m.m 170'
VA 45'
EL 70'
Fiber 30'
Lagfartskostnad 5'
Hus 2800' Nyckelfärdigt ink platta
Pantbrevskostnad 55'

Kan man få med markarbete, VA, EL och fiber i kredetivet?
Har ni fått räkna köpet av mark som kontantinsats?
Det kan nog bara din bank svara på. Du får förmodligen ta ett privatlån för dessa kostnader, banken gör om Byggkredetivet till lån när 90 % av huset skall betalas.
 
H HEM2121 skrev:
Det kan nog bara din bank svara på. Du får förmodligen ta ett privatlån för dessa kostnader, banken gör om Byggkredetivet till lån när 90 % av huset skall betalas.
Detta gäller ju förutsatt att man valt bank. Det är inte så att jag inte har kapitalet för kostnaderna, utan snarare så att ju mindre jag lägger in själv, ju mer tjänar jag på det. Med tanke på att räntorna antagligen kommer ligga någonstans runt 5% så har jag betydligt bättre avkastning på eget kapital.
Vad är det som talar för att anslutningsavgifter och markarbetet inte hör till byggkostnaden?
 
H
hib43tef hib43tef skrev:
Detta gäller ju förutsatt att man valt bank. Det är inte så att jag inte har kapitalet för kostnaderna, utan snarare så att ju mindre jag lägger in själv, ju mer tjänar jag på det. Med tanke på att räntorna antagligen kommer ligga någonstans runt 5% så har jag betydligt bättre avkastning på eget kapital.
Vad är det som talar för att anslutningsavgifter och markarbetet inte hör till byggkostnaden?
Det är byggkostnader. Men banken tycker att man ska betala en del själv alt. ta privatlån. Sen regleras det i slutändan. Der ju är flera månader mellan utbetalningarna och de starar inte det stora lånet förrän man ska betala för huset. Så var det för oss men fråga er bank, det kan ju var olika beroende på bank. Skulle du få ”Dellån” så får du ändå betala ränta.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Det är byggkostnader. Men banken tycker att man ska betala en del själv alt. ta privatlån. Sen regleras det i slutändan. Der ju är flera månader mellan utbetalningarna och de starar inte det stora lånet förrän man ska betala för huset. Så var det för oss men fråga er bank, det kan ju var olika beroende på bank. Skulle du få ”Dellån” så får du ändå betala ränta.
Varför ska man ta privatlån om man har ett byggnadskreditiv? Ett byggnadskreditiv är en kredit som man utnyttjar löpande under byggtiden för att betala kostnader/fakturor. Vi lämnade bara in fakturorna till banken så betalade de genom att utnyttja byggnadskreditivet.

/Krille
 
  • Gilla
dj_fluffy
  • Laddar…
När vi byggde nytt för 5 år sedan, så hade vi byggnadskreditiv hos swedbank.
Detta öppnades upp när vi satte igång själva byggprocessen, steg 1 var att köpa marken, steg 2 börja slå upp huset.

Allt eftersom notorna började trilla in, grus,el,VA( brunn,mm) delavstämningar på huset mmm.. var bara att lämna in dessa till bankmannen så betalade han dom. När huset var färdigställt och vi fått slutbeviset . Så värderades det utav en mäklare, därefter avslutades kreditivet och bolån skapades.


Ps, många verkar blanda ihop att man måste lägga in en kontantinsats när du bygger, men det beror ju på hur ens värdering utav nybyggnationen blir.. förhoppningsvis så hamnar man under 85% och slipper topplånen = ingen egen kont krävs
 
Redigerat:
Det är ju husets värde som avgör hur mycket det går att låna. Inte byggkostnaden.
 
H
D dj_fluffy skrev:
När vi byggde nytt för 5 år sedan, så hade vi byggnadskreditiv hos swedbank.
Detta öppnades upp när vi satte igång själva byggprocessen, steg 1 var att köpa marken, steg 2 börja slå upp huset.

Allt eftersom notorna började trilla in, grus,el,VA( brunn,mm) delavstämningar på huset mmm.. var bara att lämna in dessa till bankmannen så betalade han dom. När huset var färdigställt och vi fått slutbeviset . Så värderades det utav en mäklare, därefter avslutades kreditivet och bolån skapades.

Ps, många verkar blanda ihop att man måste lägga in en kontantinsats när du bygger, men det beror ju på hur ens värdering utav nybyggnationen blir.. förhoppningsvis så hamnar man under 85% och slipper topplånen = ingen egen kont krävs
Vår bank öppnar inte upp byggnadskreditivet förrän huset är på plats. Däremot är det inga svårigheter att låna till tomt, markarbete, VA, El under tiden och betala ränta på de pengar man lånat men då blir det privatlån. När huset är på plats så gör en avstämning. Det är möjligt att det är olika upplägg i olika banker.
 
hib43tef hib43tef skrev:
Hej på er! Hoppas att någon som nyligen byggt kan svara på den här frågan.

Vilka poster kan jag från början räkna med i kreditivet?

Posterna i kalkylen ser hitintills ut enligt följande:
Mark 300'
Markarbete + bygglov m.m 170'
VA 45'
EL 70'
Fiber 30'
Lagfartskostnad 5'
Hus 2800' Nyckelfärdigt ink platta
Pantbrevskostnad 55'

Kan man få med markarbete, VA, EL och fiber i kredetivet?
Har ni fått räkna köpet av mark som kontantinsats?
Banken vill ofta se en produktionskostnadskalkyl som visar varenda kostnad som krävs för att huset ska stå färdigt, dvs allt ska med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.