H
Har tittat på en potetiel tomt som sluttar och önskar bygga huset i bakkant av trädgård för att få upp det på höjden.

Står i detaljplan att byggnad får vara högst 6.8 meter.

Har jag förstått det rätt att resultatet kan då bli ifall man väljer bygga suterränghus att man får till både ett "källarplan" plus två ordinarie plan plus en vind med en högre höjd än 6.8 meter? Detta då man räknar på medelmarknivå.

Ifall man önskar bygga 2 våning med full höjd dvs direkt på platta. Är det ok att minska höjd i bakkant på tomt av husets placering och höja 50 cm i framkant, förutsatt att det räcker såklart? (Tänker att gräns utan att ansöka om marklov är 50cm)

Förstår såklart att annat kan påverka bygglov och utformning men tänker grundprincipen.

Info om höjd osv
 
Det säkraste är att du tar kontakt med kommunen som det gäller och förklarar vad du vill göra. I vissa fall räknas inte medelmarknivån utan tex gatunivån.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Är 6,8 m som du refererar till byggnadshöjd eller nockhöjd? Står det något i planen om antalet våningar? Det är inte självklart att man räknar efter principen medelmarknivå. Har ni möjlighet att placera huset varsomhelst på fastigheten, ibland kan brantare delar prickas. Det står inget om färdig golvnivå (FG+) i förhållande till ett referensplan?

Lite läsning om byggnadshöjd och våningar hittar du här;

http://extra.lansstyrelsen.se/byggsamverkan-vg/sv/lov/Documents/Riktlinjer byggnadshöjd och våning 1.0.pdf

Det bästa är om du kontaktar din egen kommun, utan ritningar och planbestämmelser är det svårt att ge råd på forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
PeterFalun
kolla med kommunen ang maximal totalhöjd, oftast angiven i meter över havet.

vi hade max byggnadshöjd x meter samt totalhöjd vilket vara 294m ö.h.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
PeterFalun PeterFalun skrev:
kolla med kommunen ang maximal totalhöjd, oftast angiven i meter över havet.

vi hade max byggnadshöjd x meter samt totalhöjd vilket vara 294m ö.h.
I detaljplan står enbart byggnadshöjd 6.8 meter. Vart brukar info om möh stå någonstans, detaljplan?
 
H
M MetteKson skrev:
Är 6,8 m som du refererar till byggnadshöjd eller nockhöjd? Står det något i planen om antalet våningar? Det är inte självklart att man räknar efter principen medelmarknivå. Har ni möjlighet att placera huset varsomhelst på fastigheten, ibland kan brantare delar prickas. Det står inget om färdig golvnivå (FG+) i förhållande till ett referensplan?

Lite läsning om byggnadshöjd och våningar hittar du här;

[länk] byggnadshöjd och våning 1.0.pdf

Det bästa är om du kontaktar din egen kommun, utan ritningar och planbestämmelser är det svårt att ge råd på forumet.
Detaljplan säger byggnadshöjd 6.8 meter, max 2 våningar. Finns inget prickat på aktuell plats, så den biten är ingen huvudvärk. Ingen info om FG+. Info du länkar till är ungefär samma jag länka till, men tack.

Tyckte mina frågor passade bättre på forumet än hos bygglovshandläggare på kommunen, därav de landade här.
 
H Hobby Bob skrev:
Detaljplan säger byggnadshöjd 6.8 meter, max 2 våningar. Finns inget prickat på aktuell plats, så den biten är ingen huvudvärk. Ingen info om FG+. Info du länkar till är ungefär samma jag länka till, men tack.

Tyckte mina frågor passade bättre på forumet än hos bygglovshandläggare på kommunen, därav de landade här.
Missade din länk, ursäkta om det blev lite dubbelinfo. :)

Vad jag menar när jag säger att du ska höra med kommunen är att de har all info om området, bakgrunden, tidigare uppförda byggnader mm mm. Sådan info som forumet inte har tillgång till och som kan vara betydande för ärendet. Jag menar inte att du inte ska ställa dina frågor här.
 
Redigerat:
H Hobby Bob skrev:
I detaljplan står enbart byggnadshöjd 6.8 meter. Vart brukar info om möh stå någonstans, detaljplan?
Kan te x stå i kommunens översiktsplan (ÖP). Ett minimum möh finns angivet i min kommuns ÖP (kustkommun med översvämningsrisk).
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.