Hej.
Vi ska bygga ett nytt hus och påbörjar planering. Efter pratt med kommunen så vet vi att det är husets långsida mot gata som blir beräkningsgrundande för byggnadshöjden.
Man har följande begränsningar: byggnadshöjden 3,2m, nockhöjd 6,7m, byggnadsdjup - max 8m, min taklutning 18 grader, man får bygga i ett plan med inred vind. Man får bygga en takkupa på max 20% av takets längd. Max byggyta på 150kvm där Allt ingår.
Om man möter dessa krav mot gata, där man mäter byggnadshöjden, får man bygga med högre byggnadshöjd mot gården om man inte överstiger max nockhöjd och håller minst 18 grader lutning?
Skulle detta gå?
Tack i förhand.
Mvh
Regina
 
  • Ritning av ett enplanshus med vind, taklutningsvinklar och mått angivna, inklusive planlösning och snittvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtplanering med husritning visar en långsida orienterad mot en gata, med angivna mått och begränsningar för byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning och fasadritning av ett enplanshus med inredd vind, takkupa och angivna takvinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är väldigt osäker men jag tror det kan vara OK med annan höjd mot baksidan.

Men har du inga begränsningar på antal våningar? Iom. de högre väggarna mot baksidan så tror jag att det räknas som en ytterligare våning.

Och hur är dte med kupan mot framsidan, kommer inte den att påverka höjdbestämningen?
 
Jag såg att ni bara får ha en våning.

Den andra våningen är en våning om byggnadshöjden ligger mer än 0,7m över mellanbjälklaget. Och jag tror inte det räcker med att det finns en sida där det understiger 0,7m.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag håller med hempularen. Det där är nog ingen vind, utan en övervåning. Och om detaljplanen säger "en våning plus inredd vind" spelar det ingen roll om det är mot gatan eller mot gården.
 
Tack för alla svar!
hempularen: kupan mot framsidan kan påverka byggnadshöjden, så vi får ersätta den med takfönster istället i så fall...
b8q, hempularen: Detaljplan säger visst 1 våning + inredd vind... Men komunens definition är kopplat till byggnadshöjd som mäts från gata... Hittar ingen information om hur man gör för vinklar som ligger mot gården...
"I Boverkets Allmänna råd 1995:3, ändrad genom 2004:2, Boken om lov, tillsyn och
kontroll, bilaga 3, s. 191 ff., anges bl.a. följande. Vid beräkning av byggnadshöjden utgår man från en fasad som fastslås vara beräkningsgrundande. I första hand bör detta vara ena långsidan. Vid lika fasadlängder får, med hänsyn till omgivningen, avgöras vilken fasad som ska vara beräkningsgrundande. I de fall byggnaden avviker från den traditionella grundtypen får, med hänsyn till omständigheterna, bedömas vilken eller vilka väggytor som ska vara beräkningsgrundande. Normalt bör en fasad parallell med gatans längdriktning vara beräkningsgrundande. Med fasadplan avses det plan som representerar största delen av en väggs fasadliv. För att beräkna byggnadens höjd måste det således först fastslås vilken av byggnadens fasader som ska vara beräkningsgrundande".

Det är just sådana luriga formuleringar som "får, med hänsyn till omständigheterna, bedömas vilken eller vilka väggytor som ska vara beräkningsgrundande" som kan sätta stop på den idé... Man vet aldrig om och i så fall vilken väggyta på vinkeldelen som dem kan ta som beräkningsgrundande för byggnadshöjden...

Det vi vet att det "kanske" går att kombinera 45 och 18 graders lutning på huvudhuskroppen. Man kanske kan göra detsamma på vinkel?
 
  • Ritningar som visar husets fasad med angiven byggnadshöjd, taklutning och våningar.
Jo allt det där handlar om höjdmätningen. Men sedan har du klausulen om en våning.

Och då måste man titta på definitionen av en våning. Jag hittar inte texten nu, men jag har för mig att en våning har minst 3 väggar som är högre än 0,7m. I så fall är din "vind" inte en vind utan en våning.
 
Jag tackar så mycket för alla svar.
Vi har fått ett nytt idé nu. Uppskattar om ni kan kommentera på det också. Skulle en sådan husutformning bli godtagbar?
 
  • Arkitektonisk skiss av ett hus med måttangivelser och taklutningar angivna i grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MIn gissning är nej. Men jag är absolut ingen expert. Det finns en bok på typ 500 sidor som hanterar hur höjder skall räknas och mätas. Med en husform som den du har på bilden så skulle jag kunna tänka mig att typ 300 av sidorna blir tillämpliga. Det är med andra ord komplicerat.

Jag tror inte att övervåningen kommer att räknas som vind, utan som en våning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.