Någon mer som tycker illa om byggnads?? Har blivit väldigt illa behandlad av dessa dårar.. kan faktiskt likna dem vid maffia..

För några år sedan drev jag en firma och var ansluten till målarförbundet. Vi utförde ett jobb där vi renoverade fönster, då kommer byggnads och kräver att vi ska gå med i byggnads för att jobbet inte kunde klassas som måleriarbete. och detta hosta han ur sig det första han sa.. Han presenterade sig inte ens..så det var bara att gå med annars så skulle dom se till att vi inte fick fortsätta där..snacka om mafioso..och dum som jag var så gick jag med... detta ångrar jag väldigt mycket. så jag tänker aldrig mera ha någonting med dessa dårar att göra.. och jag tycker inte någon annan heller ska ha de...

Uppblåsta maktgalna dårar.. >:(
 
Att ha så lite som möjligt med facket att göra är ett naturligt val för en förnuftig människa.
Vare sig han/hon är egenföretagare eller anställd.
Inte fan vill man väl stödja sossarna direkt eller indirekt.
 

Fackföreningarna fyller en funktion sen kan man ju diskutera hur vissa använder denna form av funktion. Just Byggnads är ju rätt starka och utnyttjar sin maktposition till max. Nu är ju detta med utländsk arbetskraft i ropet och visst man får tycka vad man vill om detta men just byggnads är lite ute å cyklar där. Sen att de håller på och jollrar om skit saker är mer eller mindre irriterande....Sen visst i vissa sakfrågor har de rätt i andra fel, men det berättigar dem inte att bete sig hur som helst. Deras samröre med sossarna skiter jag fullständigt i egentligen. När jag var snickare så sympatiserade jag med min fackförening men inte i dess politiska sympatier. De är för mig helt ointressanta och deras uppgift är ju trorts allt att försvar sina medlemmars intressen. Ibland trampar de över små grupper av medlemmar för att stötta den stora massan. Men detta är inte helt ovanligt iofs... I kollektivavtals rörelsen finns ju bara 2 grupper man förhandlar för de som har det bäst och dem som har det sämst rent lönemässigt. Detta för ju med sig mellanskiktet osv osv...
Men att de kör med maffiametoder ibland kan jag lätt skriva under på....
 
Faktiskt kan du inte skita i deras samarbete med sossarna, då en jävla massa av sossarns pengar kommer just från inbetalda medlemsavgifter.
Facket har spelat ut sin roll, speciellt på mindre företag.
De har inget att ge sina medlemmar som man inte kan ordna själv utan deras samröre.
 
sville skrev:
Faktiskt kan du inte skita i deras samarbete med sossarna, då en jävla massa av sossarns pengar kommer just från inbetalda medlemsavgifter.
Facket har spelat ut sin roll, speciellt på mindre företag.
De har inget att ge sina medlemmar som man inte kan ordna själv utan deras samröre.
Men jag skiter i vart sossarna får sina pengar ifrån. Lika mycket som jag skiter i hur Bengt westerberg fick skit på tungan eller hur Maude betalar sin bil..Det är för mig helt jävla ointressant...
 
mr Z skrev:
[quote author=sville link=1139587975/0#3 date=1139620126]Faktiskt kan du inte skita i deras samarbete med sossarna, då en jävla massa av sossarns pengar kommer just från inbetalda medlemsavgifter.
Facket har spelat ut sin roll, speciellt på mindre företag.
De har inget att ge sina medlemmar som man inte kan ordna själv utan deras samröre.
Men jag skiter i vart sossarna får sina pengar ifrån. Lika mycket som jag skiter i hur Bengt westerberg fick skit på tungan eller hur Maude betalar sin bil..Det är för mig helt jävla ointressant... [/quote]

Så om Hells Angels skulle bidra med några tiotals miljoner i nästa val för att stödja exempelvis Miljöpartiet så är det OK?
Eller om Shell skulle gå in och stödja Moderaterna med lika mycket? Stödet är självklart inte utan förbehåll. Skulle sossarna så mycket som andas kring att inte stödja kollektivavtalen i sin nuvarande form så skulle LO hota med att dra in bidragen.

Annars håller jag med om att Byggnads inte står många snäpp över nyss nämnda Hells Angels i arbetsmetoder. Men hur ser det ut på andra sidan, dvs hos byggföretagens intresseföreningar? Är de så mycket bättre? Utvecklande av skråväsenden, lobbande efter branschlättnader såsom ROT-bidrag eller höjande av inträdeshinder med Garbo-försäkringar etc.

mvh
David
 
Nämn en anna fackförening som är så starka som BYGGNADS?
Det går inte ...........
Murare som stolt betalar sin fackavg :cool:
 
Murare i 15 skrev:
Nämn en anna fackförening som är så starka som BYGGNADS?
Det går inte ...........
Murare som stolt betalar sin fackavg :cool:
Kommer inte på någon. Du har antagligen rätt i ditt antagande. Vad är poängen?

mvh
David
 
Hemmakatten
Det snackas mycket skit om fackföreningar. Men vad man ska komma ihåg att samhället är uppbyggt av intresseföreningar - politiska föreningar, EU-föreningar, arbetsgivarföreningar, ideoligiska föreningar, arbetstagarföreningar, branschföreningar med flera.

Historiskt sett är det inte arbetstagarföreningarna som har haft det största inflytandet i nutiden utan det är mer kapitalstarka sammanslutningar som fört samhällsutvecklingen.

I alla tider har det funnits föreningar och sammanslutningar av olika slag som alla drivit sin linje. Att arbetstagarföreningar idag ses som "kotterier" och annat är märkligt. Utan dessa skulle samhället få en snedvriden inriktning. Ensam är inte stark!  :)
 
Det snackas mycket skit om fackföreningar. Men vad man ska komma ihåg att samhället är uppbyggt av intresseföreningar - politiska föreningar, EU-föreningar, arbetsgivarföreningar, ideoligiska föreningar, arbetstagarföreningar, branschföreningar med flera.
Ingen vettig person emotsäger sig den demokratiska rätten att organisera sig. Det som sticker i ögonen är vissa fackförbunds självsvådliga rätt att företräda ickemedlemmar såsom exempelvis Byggnads gör. Många andra fackförbund såsom SACO, SIF etc. hjälper den anslutne att förhandla om den anslutne själv så vill. Det är nog det mest demokratiska och hållbara i längden.

Historiskt sett är det inte arbetstagarföreningarna som har haft det största inflytandet i nutiden utan det är mer kapitalstarka sammanslutningar som fört samhällsutvecklingen.
Vidareutveckla gärna resonemanget där. Vilken sammanslutning i Sverige har större inflytande än facket i modern tid? Om vi ska ta Sverige som exempel så har fackföreningarna haft opropertionerligt stor makt i alla fall de senaste 70 åren. Det var ju exempelvis LO som startade det socialdemokratiska partiet som haft makten de flesta av de dessa år. Det uppskattas att ombudsmän och andra fackligt aktiva lägger ned tid värt 436 miljoner på socialdemokraternas valkampanj borträknat det finansiella stödet. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dtyp=i&rm=0405&nr=243
Fast har vi ett tidsperspektiv på längre tid än 70 år så blir det förstås en mycket liten tidsrymd.

I alla tider har det funnits föreningar och sammanslutningar av olika slag som alla drivit sin linje. Att arbetstagarföreningar idag ses som "kotterier" och annat är märkligt. Utan dessa skulle samhället få en snedvriden inriktning. Ensam är inte stark!
Sant. Självklart ska fackförbund få ldriva opinion precis som andra intresseföreningar såsom LRF, Svenskt Näringsliv etc. Fast jag vet inte på vilket sätt som samhället skulle fått en snedvriden utveckling utan ett starkt fack. I andra I-länder verkar folk ha fått ett bra liv och i många fall starkare köpkraft också även utan starka fackförbund.
 
En till som inte har mycket övers för byggnads... Min svärfar är snickare med egen firma.. Inga anställda... Han har under några månader vart inhyrd hos en större firma då de böhövde hjälp med ett bygga... Sen kom byggnads o förde ettj*vla liv... De menade på att den större firman skulle avsluta sammarbetet o anställa nytt folk istället... De sket fullkomligt i att de har heft ett antal annonser ute o inte fått svar från mer än männsikor med noll erfarenhet.. De hela slutade med att svärfar fick lämna för annars så skulle killen från byggnad minsan se till att han blev svartlistad hos andra större företag osv o åka runt till andra ställen han jobbar på o verkligen göra livet surt för honom!!! Varför håller de på på detta viset?? Det är ju helt sanslöst... >:( >:( >:(
 
Ett tydligt exempel på maktmissbruk. Här kommer fler:

* Tidningen Byggindustrin beskriver ett fall där en firma som grundades på 60-talet besöktes av Byggnads som krävde att arbetet utfördes med prestationslön. Detta motsatte sig både ägaren och de anställda men Byggnad framhärdar. Detta då Byggnads tjänar mer på prestationsbaserade löner än vanliga månadslöner.

* En svensk hantverkare som jag anlitar berättade att han själv fick betala tiotusentals kronor per år till Byggnads för ynnesten att teckna kollektivavtal. Vidare fick han betala sina anställdas semesterlöner till Byggnads som sedan portionerade ut det till hans anställda. På frågan varför han tillät detta svarade han att han inte vågade annat då han var rädd att inte få vara med att bjuda på arbeten åt kommunen.

* Tidningen Byggindustrin skriver denna vecka hur lönerna sätts i förhandlingar med Byggnads. Exempelvis ska prestationslön tillämpas på nyproduktion. Vilket innebär betydligt mer pengar till facket och dyrare hus, helt enkelt.

I förlängningen kommer allt detta maktmissbruk att leda till att man prefabricerar så mycket som möjligt utomlands och att så lite tid som möjligt ägnas åt platsbyggnationer i Sverige. Vilket inte nödvändigtvis är av ondo. Intressant bara att svenska fackföreningar skyndar på den förändringen. ;)

mvh
David


Stefan_h skrev:
En till som inte har mycket övers för byggnads... Min svärfar är snickare med egen firma.. Inga anställda... Han har under några månader vart inhyrd hos en större firma då de böhövde hjälp med ett bygga... Sen kom byggnads o förde ettj*vla liv... De menade på att den större firman skulle avsluta sammarbetet o anställa nytt folk istället... De sket fullkomligt i att de har heft ett antal annonser ute o inte fått svar från mer än männsikor med noll erfarenhet.. De hela slutade med att svärfar fick lämna för annars så skulle killen från byggnad minsan se till att han blev svartlistad hos andra större företag osv o åka runt till andra ställen han jobbar på o verkligen göra livet surt för honom!!! Varför håller de på på detta viset?? Det är ju helt sanslöst... >:( >:( >:(
 
Murare i 15 skrev:
Nämn en anna fackförening som är så starka som BYGGNADS?
Det går inte ...........
Murare som stolt betalar sin fackavg :cool:
....antecknat
 
JA VAD SKALL MAN SÄGA.. ENSAM ÄR STARK !!!!! Hoppas alla som är med och betalar sin avgift har fått en spec för vad dom betalar till!!

E de kanske till något nytt konferenscenter månne??

ja menar betala så in i he-ve mycke varje månad för vad??

Nej bojkotta dessa feta hjälmbärande maffiosos!!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.