Tjena!

Jag är inte riktigt säker på vilket ord jag ska söka efter, så jag testar att vända mig hit för lite rådgivning.

Vi har nyligen fått in Bergvärme i vår soutterrängkåk från -63 och den verkar fungera som väntat.
Samtidigt håller vi på att renovera på bred front, inte minst på undervåningen där vi sätter in ett ventilerat golv som förses med värmeslingor. Målet är att byta ut radiatorerna i huset till andra källor.

Vi har mestadels enrörssystem i huset.

För att täcka upp för de bortplockade radiatorerna i väntan på att golvvärmeslingan kan kopplas in, hade jag gärna satt in en tillfällig lösning ned s.k vattenburen fläktkonvektorer, gärna i utförande som en byggfläkt.

Då är mina frågor:
1. Var kan jag köpa en vattenburen fläktkonvektor i "byggfläktsutförande"?
2. Kan jag nyttja röranslutningarna för de bortplockade enrörsradiatorerna?

"Riktiga" fläktkonvektorer för permanent montering är en plan B. Dessa fläktkonvektorer planeras att nyttjas endast under renoveringstiden och den lär vara åtminstone nåt år, i olika delar av huset åt gången.

Tack på förhand :)
 
B BSOD skrev:
[länk]

Pass på andra frågan, kan funka men beror på en del saker. Lönar det sig att sätta in vattenburen byggvärme? Trodde det var för kort tid
Tack för länken! Ska läsa lite om den!

Lönar sig i vilket hänseende? Lär inte räkna hem den rent inköpsmässigt, men jag hoppas att den kan bidra med lite stödvärme i de rum som tillfälligt står utan värmekälla till följd av renoveringar. Undervåningen är inte så öppen i planlösningen, så jag räknar med att behöva flytta runt denna byggfläkt från rum till rum, varför just en byggmodell hade lämpat sig väl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.