Jag hade en riktigt jobbig dag i torsdags.
Duktig och kontrollerande priser på ett altanbyggande på Öland.
Döm om min förvåning när jag på Byggmax Kalmar upptäcker att betong plintar kostar 5kr mer än priset i
Stockholm.
Samt att mina tryck impregnerade virkes längder helt enkelt inte finns och ingen vet när dom kommer in!
Svaret från butiken blir att Byggmax har olika priser beroende på var i landet dom ligger och att vi får in det som finns på sågen!.
Inte nog med det nu gäller sommar priser i Kalmar så vi skyltar om allt.
Aldrig känt mig så dum och irriterad på Byggmax i Stockholm.
Åkte vidare till Bauhaus och köpte allt jag behövde.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ok..
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Vilken bygghandel har 'alla' standardlängder på virke i lager?
 
Du har ett bra liv om din dag var riktigt jobbig för skillnad på en femma.
Grattis =)


Visst är det för jävligt med franchise? En cheeseburgare i Malmö kostar kanske inte lika mycket som i Kiruna pga det :(
 
Rickard.
F Fluxor skrev:
Vilken bygghandel har 'alla' standardlängder på virke i lager?
Ingen men dom mer seriösa bygghandlarna har alltid samma längder och alltid det hemma (t ex vet jag att "min" bygghandel ALLTID har allt regelvirke i 4.2 och 4.8 jämt oavsett sen kan det också finnas andra längder på vissa varianter) . Byggmax kan rulla på 4 olika längder mellan 3m och 5.1m och du har inte en chans att veta vad som finns innan du åker dit.

Och precis som på klädrea finns oftast bara dom kortaste och längsta kvar :)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ingen men dom mer seriösa bygghandlarna har alltid samma längder och alltid det hemma (t ex vet jag att "min" bygghandel ALLTID har allt regelvirke i 4.2 och 4.8 jämt oavsett sen kan det också finnas andra längder på vissa varianter) . Byggmax kan rulla på 4 olika längder mellan 3m och 5.1m och du har inte en chans att veta vad som finns innan du åker dit.

Och precis som på klädrea finns oftast bara dom kortaste och längsta kvar :)
Då har vi ren röta på vårt byggmax. De har alltid samma längder när jag varit där =)
 
Rickard.
Byggmax nära mig har alltid en jäkla massa korta längder men ofta dåligt med dom "vanliga" längderna, extra dåligt är det med tryckt på våren :)

Men byggmax har en hel del annat bra men just virke brukar jag gå bet på.
 
Byggmax köper från lokala sågverk så tillgången på virkeslängder och priser varierar. Byggmax har dock fler buntar med ojämna längder (dessa är billigare att köpa in men byggmax säljer för ordinarie pris
 
C c_olsson skrev:
Byggmax köper från lokala sågverk så tillgången på virkeslängder och priser varierar. Byggmax har dock fler buntar med ojämna längder (dessa är billigare att köpa in men byggmax säljer för ordinarie pris
Virke köps per kubikmeter. Paket med 'ojämna' längder kallas kvastpaket. Priset är troligen detsamma som för ett 'längdpack' där alla brädor har samma längd, man betalar för volymen. Kvastpaket är dyrare per kubikmeter för kunden då hantering och frakt blir högre då paketet tar plats som ett längdpack, men innehåller mindre volym virke.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Byggmax nära mig har alltid en jäkla massa korta längder men ofta dåligt med dom "vanliga" längderna, extra dåligt är det med tryckt på våren :)

Men byggmax har en hel del annat bra men just virke brukar jag gå bet på.
Korta längder brukar betecknas som under 3.9m, men det finns tillfällen då den längden är perfekt också!
 
C
Har aldrig sett ojämna längder på "mitt" Byggmax, däremot har jag haft anledning att sätta mig in i deras hantering av längderna på regelvirke och har ofta varit och spanat på butikens virkeslager för att se vad som är på väg in i facken.

Tror, men kommer inte att svära på det, att hanteringen är likadan i alla butiker. Butiken lägger order på löpmeter av en viss dimension. Sen kan det komma in 3-meters eller 5,4-meters paket eller vad som helst. De har butiken ingen kontroll över och de ser inte heller vilka längder som kommer att levereras. Likadant när du som kund "beställer" regelvirke - det går inte att beställa vissa längder, endast löpmeter.

Det finns alltså ingen ambition att alltid hålla vissa längder på hyllan som "seriösa" handlare, utan det varierar med vad som kommer in. Dock har de iallafall här alltid lite olika längder i facken av varje dimension, så det verkar iallafall alltid få in en mix.

Problemet uppstår när du behöver längre reglar - det kan dröja evigheter innan de råkar få in t.ex. 4,8 eller 5,4 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.