En fundering bara ang byggmax lättklinkerblock.
Om man bygger sin källargrund 2,2m hög och ställer huset därpå.

Är deras block okej att använda? De är ju bara klassade till 2mpa. Har nämligen hört att deras block INTE får belastas som bärande i en konstruktion.

Hörs d^_^b
/Norre
 
Redigerat:
Tror iofs inte det är någon skillnad på just Byggmax block och andras, svaret beror väl mer på hur breda blocken i källarmuren är och vilken last de kommer att utsättas för (antal våningar, väggmaterial, snölast mm).
 
Mikael_L
Byggmax block är Finnja's.
Och dom är precis som du säger på 2MPa, Maxit (Weber numera !?) har 3MPa block.

Jag har däremot ingen koll på att man inte skulle få bygga med Finnja-block. Själv antar jag att det endast gäller att dimensionera rätt, dvs använder man fulla "kapaciteten" för 3MPa block och vill istället ha 2MPa-block får man helt enkelt göra muren motsvarande tjockare.
Men det är som sagt min egna högst personliga gissning, som kan vara precis lika rätt som SMHI brukar ha. ;)
 
Ja, Finja gör blocken, samt fin och grovbetong ev något putsbruk med, åt Byggmax, dock i annan fabrik, under annat namn.
Finjas egna block är 3mpa.

Om frågan ställs såhär i stället: Vet någon om det finns ett föreskrivet krav från t.ex Boverket, AMA eller dyligt ang vilken hållfasthet det skall vara i den lättklinker man använder?
 
Norre skrev:
Om frågan ställs såhär i stället: Vet någon om det finns ett föreskrivet krav från t.ex Boverket, AMA eller dyligt ang vilken hållfasthet det skall vara i den lättklinker man använder?

Nej Boverket föreskriver inte hållfasthet på blocken.
 
Det är konstruktören som beräknar vilka block som kan användas. Som med mycket annat inom byggtkonstruktion går det dock att hitta exempel från andra hus eller konstruktioner som kan ge en vägledning om vad som krävs. Det är t ex en relativt utbredd kunskap hur en betongplatta på goda markförhållanden kan konstrueras för "normala" villor.
 
det som man bör tänka på i många fall är inte hur mycke tryck kraft de olika blocken kan klara för de klarar av så det räcker ganska så långt vad som istället är ganska så viktigt är att de inte klarar av dragkrafter

men jag har inte sett att man brukar räkna med en "kompisit" metod när det gäller leca block som skulle kunna förstärka nackdelarna med dessa block och även lättbetongblock då många av krafterna som är de farliga i en konstruktion är de böjande momenten och inte själva tryckkrafterna i den starka riktningen

ta som ex att en vägg utsätts för vindkraft eller ett jordtryck så utsätter man båda sidorna för lika stora krafter men den ena är drag och andra tryck och har man ett material som klarar bara 10% av tryckkraften i drag så måste man ta hänsyn till det men då kan man antingen kompensera det med en last i tryckande riktning som först måste kompenseras ut innan det börjar dras typ att man har en källarvägg och har en tung betongplatta på den som trycker ner så marken utanför måste överskrida de krafterna eller om man inte kan göra en fast parmanent kraft som är jämt åt ett håll så är ett alternativ att armera med ett bra material som man gör i betong och det jag inte sett är att man använder trä som själva armeringen då trä klarar 30-100ggr mer dragkraft än vad leca blocken klarar vilket borde vara värt att tänka på

men det är ju upp till konstruktören att räkna på det men blocken i sig själva klarar bra tryck och det är den styrkan som anges med 2-3MPa =2-3N/mm2 (och använder man 19-35cm tjocka block så är det stora vikter det klarar )
 
Lyfter den här tråden även om Norre säkert redan köpt sina block.

Min spontana tanke är att om du skall mura upp en hel källargrund kan du säkert få bättre pris genom att köpa dina block på annat håll än Byggmax. Där är det alltid samma pris som gäller, oavsett om du köper ett enda block eller en hel lastbil. Verkar osannolikt att du inte skulle kunna få bättre pris genom att köpa via någon annan, och då blir frågan egentligen irrelevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.