Du betalar ju alltid en prispremie för märkesvaror.

Men jag har svårt att tänka mig att det kan finnas stora skillnader mellen olika tillverkare av glasull. Jag menar, det är ju inte direkt en "high-tec" produkt.

Så jag tror definitivt du gör rätt i att köpa det billiga märket.
 
Bob_the_builder
Det var kanske länge sen du handlade isolering på Byggmax, men de har faktiskt haft skivor i minst ett år. Det är de som håller lambda 35, rullarna håller 38. Självklart ska ni handla där.

(Stickspår:
Jag kommer nog låta bli, men inte för att det skulle vara fel på isoleringen. Jag vill bara markera att det inte räcker med lägst pris för att jag ska handla. Det är alltid någon i personalen som är otrevlig när jag är där. Inte nödvändigtvis mot mig, men det spelar ingen roll. Stickspår slut).
 
Bob_the_builder
Jag har också försökt pruta på Byggmax, på lecablock den gången. De har ju "helpallsrabatt", 1 kr/block. Han räknade ut en totalsumma och jag frågade "är det minus helpallsrabatten?". "Nej, den är inräknad då", blev svaret. Med enkel huvudräkning kunde jag då konstatera att han hade prutat 50 spänn på en 20000-kronorsaffär. Fantastiskt. Dessutom vägrar de leverera direkt från fabrik till kund. "Vårt avtal tillåter inte det". Jag handlade inte leca på Byggmax kan tilläggas.
 
Glasull smälter vid "bara" cirka 700 grader men stenull tål över 1000 grader. Det har mao ingen betydelse om man ska isolera en vägg men om man tänker isolera eldstaden i en kamin eller panna så är det en annan femma.
 
Akta dig för glasull om du tänker göra jobbet själv. Dammet från glasull kan göra en tokig. Stenull är betydligt bättre ur arbetssynpunkt.
 
Ekofiber är ännu bättre ur arbetssynpunkt.
 
Bob_the_builder
e skrev:
Med deras eget resonemang borde det vara korkat att välja Paroc... Eller?
Lägre lambda är bättre, jajjemen. Jag har dock inte försökt mig på att räkna ut vad 0,035 kontra 0,039 eller 0,041 betyder i praktiken, men jag känner på mig att det inte blir så stor skillnad i energiförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.