Har försökt få info om Byggmax billiga solida furugolv 25mm tjockt i vilken (vilka?) längder det levereras i men det går inte att fråga Byggmax om längder på något tydligen.
Någon som köpt och vet? Jag behöver min 4 m, helst 4,3m eftersom jag vill lägga utan skarv på torpvinden.

Någon som dessutom kan säga ngt om hur bra det är efter användning?
K-Rauta har 25 mm Gaprogolv - några erfarenheter? Vill helst slippa åka till K-Rauta Linköping igen dock, det var det värsta ställe jag någonsin handlat på tror jag ...:mad:

Något annat Ok budgetgolv 25-30 mm?
 
Du får räkna med att köpa ungefär 15 % mer golv än du behöver beroende på att det kan vara lite kvisturslag här o var. Golvet är ändspåntat så du lägger det precis som man lägger ett laminatgolv om du behöver skarva. Levereras inplastat så det är svårt att se kvalitén på plats. Längden tror jag inte är något problem utan det brukar nog ligga kring 4.5 till 5 meter..

Dock rekommenderar jag att du tar in golvet och strölägger det i rummet där golvet ska vara i 3-4 veckor så att golvet anpassar sig mot klimatet i rummet.

Köp för allt i världen riktiga golvskruv, rekommenderar de från Dala-Floda golv. Skruv med fyrkantsbitsfäste ( följer med i kartongen ) Skruva ganska tätt, ca 70-80 cm mellan. Den skruven är självborrande så du slipper sprickor. Inget skräp från byggmax eller så...:)

Linoljar du sen golvet med lite brytning i så blir det kanonfint! Mycket bättre än att förstöra golvet med lack. Golvet blir hur bra som helst. Kollade på Hedins trä vad de tar för motsvarande golv och deras sekunda kostade 360 kr kvm och första sortering 630 kr så det är massor med pengar man spar...Det är kriminellt dyrt med 630 spänn för vanligt furugolv tycker jag...

Annars har jag ca 30 kvm prima golv liggande ( inte byggmax ) om du bor i närheten av Fagersta.
 
Jag har lagt gaprogolv (ekonomi-kvalité) inköpt på bauhaus(?). Funkade bra de ~2 år vi bodde i lägenheten. Det var en del kvistar, men det är väl en smaksak om det är OK eller inte. Det blev en del vi var tvugna att kassera, 10-15% extra är nog en bra uppskattning.

På en planka var det till och med en spik slagen igenom :)

/fredrik
 
Tack för svar! Så slipper jag åka 2 bussar bara för att kolla längder då. Ska absolut köpa bra skruv, vore ju surt att sabba plankor bara för skruven. Har just slängt en hel påse värdelösa skruv billiga fr Clas Ohlson där spåren aldrig håller,dvs de går aldrig att ta ur med skruvmejsel... så bra verktyg o bra grejer men gärna bra priser!!

Om det prima furugolvet kan komma till Linköpingstrakten är det välkommet :) Det är en bit.

Just nu ligger det temporära rejäla gamla plank fr en ladugård, 30-40mm tjocka, bara för att gå på. Tyvärr inte i skick som går att använda, det har väl legat ute i ung 50 år, synd!

Det jag undrar ändå är om det ändå skulle vara värt pengarna med ett riktigt bra trägolv. Tittar på timmerväggarna fr 1600-talet -hur fina som helst. Vilket ByggMax-Rauta-Bauhaus-trä kommer att klara det?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.