Har efter en vattenskada (regnvatten utifran som kom in via ventilationen) renoverat hela min källare i mitt souteränghus. Var en byggfirma med erfarenhet av fuktskador som gjorde jobbet. Huset är byggt 1976 och hela källaren har oisolerad platta.
Alla golv bröts upp, dessa bestod tidigare av ett uppreglat golv direkt mot bottenplattan med cellplast som isolering. Väggarna var isolerade inifrån med reglar direkt mot Lecablock och sedan gullfiber och cellplast som isolering för att avslutas med gipsskivor. Enda utrymmena som ej hade isolerade väggar varduschutrymme och ett förråd (förövrigt finns tvättstuga, bastu, dusch, och endel förråd i källardelen).
Utifrån är väggarna bara tjärade mot fukt.
Tilluftsventiler sitter i alla utrymmen (4st)utom i tvättstuga där den togs bort och endast frånluft finns kvar, nu med paxfläkt, likaså i dusch finns hygrostat styrd pax fläkt.

Inga gamla skador hittades på någon konstruktion i källare förutom lite missfärgningar på reglar kring bastu och dusch utrymme som antagligen berodde på en lackande golvbrunn enligt snickare. Luktade inte dåligt när vi öppnade golven.

Anledningen till detta inlägg är att jag är lite bekymmrad inför framtiden för hur renoveringen är gjord efter att ha läst dom flesta inlägg här på forumet.

Alla väggar som var isolerade innan sattes det en blå platonmatta mot leca blocken och sedan spikades det fast reglar mot detta så att det bildades en liten luftspalt mellan lecablock och platonmatta och regel.

Sedan sattes det dit gullfiber isolering och gips utanpå detta. Alla socklar och taklister monterades med en liten distans så att det enligt snickarna luftombyte kunde ske i väggar. I både dusch, bastu och tvättstuga la dom platonmatta på betongplattan, sedan cellplast och gjöt sedan på detta, golvvärme endast i duschutrymme.

I övriga rum monterades ett Nivell golv och alla väggar kapades och sattes också på distanser mot plattan. Dock monterade vi aldrig någon utsugsfläkt utan bara distanser för socklar och taklister så att någon form av självdrag kunde åstadskomma? All isolering i form av gullfiber i golvet "hänger" numera ca 10cm från betongplattan i Nivellgolvet och inte som tidigare direkt mot plattan.

Jag ska i dagarna även sätta in en avfuktare som förebyggande åtgärd. Kan tillägga att innan renoveringen så luktade det aldrig "källare" i delen under mark, kanske något litet i ett av förråden som har oisolerade väggar i form av en vinkel utåt. Alla utrymmena är uppvärmda till ca 18grader.

Skulle vara väldigt tacksam om någon med lite kunskap inom området kunde uttala sig om vad de tror om renoveringen. Kan det fungera att isolera insidan av väggen eftersom det verkade fungera innan samt att en luftspalt har skapats mellan väggar och isolering med vädring via socklar o taklist?
Personligen är jag mest skeptisk till vetilationen i de rum där golven har gjutits direkt på platonmatta och inte har ett Nivell golv, kan det bli någon form av ventilation under platonmattan mellan taklist och övriga utrymmen?

Bör man stänga alla uteluft ventiler genom väggarna på källardelen och använda luftavfuktare istället på bekostnad av ventilationen?
Idag går en paxfläkt kontinuerligt i tvättstugan men ska som sagt sätta en avfuktare där istället och bara köra fläkten på timer några timmar per dag istället.

Många funderingar....tacksam för svar!

Anders
 
Svårt läge med gamla källare, som vanligt......

Uppenbarligen har det ju fungerat innan (?) och det lär ju INTE vara sämre nu med Platon + Nivell-golv så det verkar ju lugnt.
Dock hade jag idag aldrig satt träreglar + isolerat väggen på insidan under marknivå - det är inte bra..... Plåtreglar och ingen isolering/plast av den del av väggen som är under marknivå skall det vara. Jag hade dessutom sett till att gräva upp och isolerat med Pordrän/Isodrän på utsidan så fort som möjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.