Har fått en offert, väl specificerad, på ett duschrum på 5.5 m2. Det är ett befintligt badrum som skall rivas. Materialkostnadet är:
Byggmaterial (utom våtskikt, klinker och kakel) 7500
Elmaterial (utom ljusarmatur) 2500
Vvs material (utan toa handfat och dusch) 5000
Låter det rimligt? Eller är det i överkant?
 
BirgitS
Det beror ju på vad som ska göras, hur mycket måste väggar byggas om, hur mycket el och rör ska dras, behövs det en vattenfördelare eller inspektionslucka osv.

Tätskiktsfolien borde ingå i offerten för det är ju inget som du kan ha någon åsikt om.
 
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Har fått en offert, väl specificerad, på ett duschrum på 5.5 m2. Det är ett befintligt badrum som skall rivas. Materialkostnadet är:
Byggmaterial (utom våtskikt, klinker och kakel) 7500
Elmaterial (utom ljusarmatur) 2500
Vvs material (utan toa handfat och dusch) 5000
Låter det rimligt? Eller är det i överkant?
Låter rimligt. Bara plywood, gips och golvspån kostar 5000-6000 kr till ditt badrum, sedan tillkommer det reglar och skruv på det.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har fått en offert, väl specificerad, på ett duschrum på 5.5 m2. Det är ett befintligt badrum som skall rivas. Materialkostnadet är:
Byggmaterial (utom våtskikt, klinker och kakel) 7500
Elmaterial (utom ljusarmatur) 2500
Vvs material (utan toa handfat och dusch) 5000
Låter det rimligt? Eller är det i överkant?
Låter nästan för billigt. Nu framgår det inte ifall det är putsade väggar eller träväggar? Om golvet är träbjälklag eller betong?

Jag skulle dra öronen åt mig och tagit in minst en offert till. Att anlita någon som kanske är för billig slutar sällan väl.
 
B ByggPlankan skrev:
Låter nästan för billigt. Nu framgår det inte ifall det är putsade väggar eller träväggar? Om golvet är träbjälklag eller betong?

Jag skulle dra öronen åt mig och tagit in minst en offert till. Att anlita någon som kanske är för billig slutar sällan väl.
Det är i källarplanet så det är betong både på golv och väggar.
 
Är offerten bara för rivning eller är offerten för både rivning och återuppbyggnad?
Om badrum ligger i källardel ska man vara försiktig med tätskikt och ha tätskikt endast i duschutrymme.
 
S Srixon skrev:
Är offerten bara för rivning eller är offerten för både rivning och återuppbyggnad?
Om badrum ligger i källardel ska man vara försiktig med tätskikt och ha tätskikt endast i duschutrymme.
Rivning och återuppbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.