planerar att bygga ett dubbelgarage till nästa år(köpte hus i april i år).
har pratat över telefon med kommunen och det verkar inte vara några problem.
det han ville ha var en bygglovs anmälan och ritningar.
det jag undrar är hur avancerade ritningar man ska lämna in?
han sa att han vill ha in en ritning där garaget är utplacerat på tomten.
jag ska försöka få ta i en ritning på huset och trädgården så man har något att börja med.(huset är från 1929 så jag har inga ritningar tyvärr)
skulle man kunna rita dit detta själv med hjälp av någon ritningskunnig? eller behöver man kontakta en professionell ritare?
om någon har ett exempel så vore jag tacksam!!!
(planerar att bygga på ca 60 kvadrat)

mvh mikael

tacksam för all hjälp
 
det vi har tänkt göra är att bygga med färdiga byggblock på 1.20*240.
jag har väl tänkt bygga ca 60 kvadrat, liknande det garaget som ni hade byggt men jag ska inte ha någon övervåning. sen har jag väl tänkt att ha plåttak istället. sen får man väl titta lite på vad man ska ha för fönster mm.
att rita in garaget på en tomtritning ska väl kunna gå , men en fasadritning klurar man nog inte ut så det får man väl ta hjälp med antar jag.
ingen som har några bra ritningar på ett dubbelgarage som man skulle kunna titta på ?
det står ett enkelgarage på tomten på ca 24 kvadrat så tanken är att riva detta nästa år och bygga ett större, men iom att jag köpte huset iapril iår så är man inte så duktig på detta och allt man ska tänka på när man bygger.

förresten ett väldigt fint garage!!
 
hehe, jo det är ju ett alternativ! man får nog prata med en ritare antar jag.
 
Det är rätt lätt att rita. Låna en bok i ritningslära på biblioteket och rita själv. Inte minsta problem att få sånna ritningar godkända. Tror min far har rekordet. Han ritade på vanligt rutat block och fick det godkänt. Själv caddar jag mina ritningar
 
jo jag ha sett den ritningen på finja, problemet är ju bara att den är lite lång
80 kvadrat blir lite mycket, hade tänkt mig ca 60kvadrat, 8m brett och sen antingen 7 eller 8 meter långt.
tycker det borde finnas en del ritningar, skickade iväg en förfrågan till byggteknikcentrum för att se vad de säger. sen har jag dessutom skickat efter tomtritningar från kommunen. sen frågade jag ifall det är kontroll av bygget efteråt till kommungubben, nja sa han dubbelgarage kommer vi inte ens ut och kollar men jag vill ha bygglovsritningar av dig.
om ni har några ritningar så vore jag glad om ni kunde tipsa mig, tänkte man skulle kunna slippa den kostnaden iom att jag tycker det borde finnas en del ritningar på nätet iom att jag tycker det borde vara rätt vanliga mått..
mikael
 
När jag byggde sommarstuga för ca 10 år sedan ritade jag allt på en enkel Macintosh. Ritprogrammet var i stil med paint för windows. Det fungerade utmärkt att lämna in för bygglov.
 
Inger.P. skrev:
Precis! Beställ en nybyggnadskarta från kommunen. Ta kopior och rita in ett skalenligt garage på tomten EXAKT där det ska byggas.
Fin idé, MEN!!! en nybyggnationskarta behöver man sällan vi tillbyggnad, garage, (olika i olika kommuner), min nybyggnadskarta kostade mig 4680:- (i Jönköping).
För det mesta räcker det med en förenklad nybyggnadskarta (780:- i Jönköping) eller en enkel situationsplan...

Det är trista pengar att betala för att man inte kollade i förväg, tror inte man har öppet köp på nybyggnadskartan  :).
mvh    
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.