Hej!

Håller på och plannerar ett bygga av uterum mellan hus och garage över vår befintliga altan och sitter nu och ritar bygglovsritningarna. Men är lite osäker på vad som måste vara med, speciellt på sektionsritning samt planritning.

Tänkte att ni experter här på forumet kan ge lite tips för att minska behandlingtiden hos kommunen. :)

Huset är ett fristående kedjhehus där tomtgräns går i liv med garage och hus på södersidan och vi har dag ett plank mellan hus och garage för avskärmning.

Bor i snözon 2 och om jag kollat rätt på svensktträ guide så borde limträ-balkar 90*225 på CC 1005mm vara tillräckligt. Taket blir sedan Riatherm kanalplast som är ok ner till 30mm fall per meter. Taket kommer därmed hamna precis under takavvattningen på huset och sedan precis gå ut över garagetaket.

Bifogar några pdf's.


Mvh
Henrik
 
  • Gilla
Personper
  • Laddar…
Jag fick nyss ett godkänt bygglov för uterum. Där hade jag med dimensioneringen på takkonstruktionen i sektionsritningen och bifogade dimensioneringsförslaget från svensktträ guiden i pdf format. Min kommun krävde även en situationsplan med uterummet inritat med mått till tomtgränser mm, inklusive väderstreck markerat. Situationsplanen fanns att tillgå på kommunens hemsida. Där fanns även ett tydligt exempel på hur bygglovsansökan söks och vilka dokument som krävs. Totalt tog ansökan 4 veckor.
 
Jag kan bara instämma! Situationsplanen är nästan viktigast. Måttsätt avstånden till tomtgränserna.
 
Kollade på exempelritningarnför uterum som jag hittade men dom hade inte med dimmentioneringen, men det låter lämpligt att ta med.

Situationsplan har jag koll på (1200kr senare då kommunen vill ha det på en nyhyggnadskarta som bara var att beställa) samt godkännande av granne då det är närmare än 4,5 meter.

Hur är det med kontrollplan, tror ni det räcker med en enkel variant där man bara har med "Uterummet är färdigställt och överensstämmer med givet bygglov". Eller måste det krånglas till med info om att glasdörrar är av korrekt typ osv?
 
Bild av en kontrollplan med en lista över kontrollpunkter och referensnumren för byggregler, delvis täckt av servett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser min kontrollplan ut. Sökte även lov för eldstad i uterummet.
 
A Anderscurl skrev:
[bild]
Så ser min kontrollplan ut. Sökte även lov för eldstad i uterummet.
Ritningar klara att skicka in, återkopplar med status senare!

Tack!
 
Dax att återkoppla.

Ansökan lämnades in 3:e maj och beslut togs den 29:e maj efter en mindre kompletering, så helt ok handläggningstid. Dock skulle kommunen ha 9999:- för bygglovet vilket jag kan tycka är ganska dyrt för ett uterum.

Här är en bild på slutresultatet:
Ett nybyggt uterum med stora fönster och skjutdörrar anslutet till ett hus, omgivet av en trätrall och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Henrik
 
  • Gilla
Hanan och 1 till
  • Laddar…
Stiligt! Det var snabba ryck av kommunen. Men som du säger, dyrt! Vi gav knappt hälften i Karlstad. Då var det inklusive lov för kamin också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.