Skissar på ett uterum som kräver grannens medgivande, kommer troligtvis inte vara några problem att få detta men skall medgivandet ligga som en bilaga till bygglovet? Eller räcker ett påskrivet dokument hemma?
 
Strikt formellt så måste bygglovsmyndigheten gå ut och göras ett grannehörande innan de får fatta beslut. Detta då alltså om bygget på något sätt strider mot detaljplanen, ex. nära negräns. Det kan ju underlätta om bedömningen om de ser att grannen 'r med på noterna.

Att grannen godkänner är inge garanti för att du skall få bygglov. Det är bara en del av beslutsunderlaget.
 
H hempularen skrev:
Strikt formellt så måste bygglovsmyndigheten gå ut och göras ett grannehörande innan de får fatta beslut. Detta då alltså om bygget på något sätt strider mot detaljplanen, ex. nära negräns. Det kan ju underlätta om bedömningen om de ser att grannen 'r med på noterna.

Att grannen godkänner är inge garanti för att du skall få bygglov. Det är bara en del av beslutsunderlaget.
Ok. Tänkte att jag lägger med ett dokument i min bygglovansökan till kommunen där grannen godkänner byggnaden pga av att den kommer att uppföras närmre än 4,5m från gemensam tomtgräns.
 
Tror jag läst att kommunen ofta föredrar att sköta grannhörandet själva, med tanken "det kan vara svårt att säga nej när grannen själv frågar"
 
Kolla med kommunen.
Våra grannar byggde uterum gör 2 år sedan, dom behövde grannhörandet från 6! olika grannar, så inte säkert det räcker med närmaste.
Dom gick runt med en blankett och vi skrev under, adress och namnteckning, på lappen fanns fasadritning med.
Kommunen tar vad jag vet betalt för detta så billigast att göra det själv, får man dessutom prata med sina närmsta grannar!
 
Jag tror men kan ha fel. Att kommunen måste göra det formella grannehörandet för att det skall vara giltigt (myndighetsutövning). Att frågan alltså måste komma från kommunen. Även om man själv skulle använda samma blankett som kommunen.

Om du gör det själv. Och det på något sätt skall finnas en chans att det räcker, så måste du på något sätt visa att det är just den version av bygglovsritningar som du skickat till kommunen som grannen godkänt.

Och det räcker inte att den berörda grannen hörs. Det är en avvikelse från detaljplanen, då skall alla grannar höras. Även på andra sidan gatan.

När vi byggde om så skickade kommunen ut grannehörande till min förvåning. De ansåg att vi hade 4 kvm överyta, iom. att de felaktigt räknade in en bef. balkong (den sitter på drygt 4m höjd). Vi byggde på en våning på en del av huset, påverkar inte byggytan.

Då hördes alla grannar utom den som påverkas mest. En diagonalgranne. Men tomtgränserna går inte ihop exakt i hörnet, så deras hörn ligger ca 30cm från vårat hörn. Men deras hus ligger närmare än övriga grannar. Även en granne med skafttomt på andra sidan gatan hördes, det är bara deras bilutfart som kommer ut där. Man ser ingenting av deras hus eller tomt i övrigt.
 
Det är väsentligt att grannehörandet sköts rätt. OM någon överklagar ditt bygglov och kan visa att ex. en granne inte hörts. Då kommer länstyrelsen att upphäva bygglovet utan att ens titta på själva bygglovet.
 
Det är skillnad på grannemedgivande, som man ordnar själv, och grannehörande som kommunen gör. Hörandet är den formella processen. Beroende på vilken åtgärd som det söks lov för används de olika olika förfarandena och det kan skilja mellan kommuner.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi byģgde var grannar 150 m åt var sida tillfrågade och samfälligheten som innefattar hus på andra sidan länsvägen. Vi bor iofs på landet med stora tomter, men ändå. Flera av de tillfrågade såg inte ens till vår tomt.
 
  • Gilla
Tonna99
  • Laddar…
Ok, tack för alla svar.

Jag visar ritningar för de närmaste sedan får kommunen själva skicka ut till vilka de vill.
 
F fediwu skrev:
Jag visar ritningar för de närmaste sedan får kommunen själva skicka ut till vilka de vill.
Ja, det klart att du skall visa dem ritningarna, men
H hempularen skrev:
..så måste du på något sätt visa att det är just den version av bygglovsritningar som du skickat till kommunen som grannen godkänt.
Det löser man väl normalt, och enklast, genom att grannarna ifråga får skiva sitt godkännande i ena hörnet på bygglovsritningen ifråga. Med namnteckning, namnförtydligande, personnummer och adress/fastighetsbeteckning.
Så råder det ingen tvekan om vad de har sett och godkänt.
Det finns ju oftast en hel del luft (whitespace) på dessa ritningar där man kan lägga in en kolumn med granngodkännanden.
 
Hemmakatten
Som flera skrivet så måste kommunen sköta grannehörandet, det kan inte överlåtas till bygglovsärenden.

Men det är ändå bra att gå runt till grannarna. Dels får de veta vad som är på gång, dels skadar det inte att kommunen ser att alla grannar är positivt inställda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.