Tjena!
Har köpt en tomt och har med hjälp av ett ej namngivet byggföretag sökt och fått beviljat ett bygglov på ett modifierat hus från deras huskatalog. Har sedan dess hamnat lite i tvist med husföretaget och e inte längre intresserad av att använda dom som leverantör av huset.

min fråga är då:
Får jag använda vilket byggföretag som helst att bygga mitt hus så länge som det bara har samma utseeende/utforming som det i bygglovet?

Kan man "annullera" ett bygglov och få pengarna tillbaka från kommunen?

Tack på förhand!
 
Ur bygglovssynpunkt så kan du låta vem som helst bygga huset. OM det även har gått in en bygganmälan med uppgifter om kvalitetsansvarig, ev. en del konstruktionsritningar etc, då kanske man måste ta om bygganmälan med samrådsmöte osv.

Sedan kan det vara en annan fråga om ditt förhållande till byggföretaget, om du bygger efter deras ritningar, så kan de hävda att de har upphovsrätt till ritningarna. Riktigt hur mycket man bör ändra för att de inte skall kunna hävda upphovsrätt är svårt att uttala sig om. Jag misstänker (men vet inte) att du bör gå in med en ändringsansökan för bygglovet och då med nya ritningar med lämplig nivå på ändringar.

Att få tillbaka pengar för bygglov tror jag inte är möjligt.
 
Bygglovet tar inte hänsyn till vilket företag som bygger huset.
Ser det likadant ut och är konstruerat på det sätt som bygglovet visar (tex map på bjälklag och vad det nu kan vara) så spelar det ingen roll.

Som sagt -frågan är mer om husföretaget kan ha ngn rätt till ritningar/design, men det har varit upp ett par gånger och de flesta verkar vara av åsikten att det är sällsynt.

/K
 
När jag anlitade en firma för en tillbyggnad frågade jag dem om jag kunde söka bygglov med deras handlingar innan jag skrivit kontrakt med dem. Det gick bra, men om jag skulle välja att inte gå vidare med dem ville de ha betalt för ritningen, storleksordningen 15000:-. (jag tvekade egentligen aldrig, men hade några andra anbud på väg in som jag ville se först, men ändå få iväg lovansökan så fort som möjligt)
 
egge: fick du med ritningar oxå i det priset eller var det bara bygglovshandlingarna och jobbet med det du fick för 15k?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.