Hej

Om man har en altan i sluttning " alltså mot sluttningen " så altanen ligger till 70% under marknivå men vid ena sidan i hörnet så är den 125 cm hög och bygglovsfritt här är 120 cm, det handlar om 2 meter som är mellan 125-130 hög annars är den max 120. Kan detta vara ett problem?
 
Ja.
 
Ring till ditt bygglovskontor och fråga. Vissa kommuner tolkar medelhöjden, medan andra tolkar maxhöjden.
 
Eller för fasen ring inte. Maila, och spara mailet om du får godkännt. Då har du bevis om det skulle uppstå problem i framtiden.
 
K
Måste man inte ha tillåtelse att sänka marken för att bygga altanen? Om det är inom detaljplanerat område, annars är det väl ok att ha hur högt däck som helst.
 
Höj marknivån där altanen är som högst med 5 cm. Det får du göra utan lov. Då klarar du gränsen på 120 cm höjd utan bygglov.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
carlbanan skrev:
Höj marknivån där altanen är som högst med 5 cm. Det får du göra utan lov. Då klarar du gränsen på 120 cm höjd utan bygglov.


Jag har precis samma problem. Håller just nu på att bygga en altan i en sluttning där en del överstiger 120cm.
På högsta stället som är längst ut har jag ca 160cm från mark till blivande golv på altan.

Ringde och stämde av här med kommunen, de godtar inte över 120cm, däremot så får jag utan bygglov höja marknivån med 50 cm. Vilket kan bli en totalhöjd med 170cm.

Perfekt!
 
Tack för alla svar...blir att höja några cm där det felar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.