Vad är det för byggregler som gäller vid altanbygge? Har läst lite olika alternativ och det känns som att reglerna har ändratas flera gånger. Har läst följande:
För att altanbygget ska slippa bygglov så gäller det att altanen inte är högre än 0,5 meter, 0,6 meter från marken och 1,2 meter från marken. Vad är det som egentligen gäller? Är det olika från kommun till kommun så gäller detta Ekerö.

Detta läser jag på Stockholms stads hemsida:
http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Altan/
 
Kommunen bestämmer så 1,2 meter högt kan du bygga utan bygglov
 
Som jag uppfattat läget så bedömde bygglovsmyndigheterna tidigare en altan som "byggnad" och därmed bygglovsopliktig, räknas som del av totala byggytan osv. Om den var högre än 0,5m (med lokala variationer +- 10 - 20 cm). Det finns ngn. regel om att en byggnad är en byggnad om den överstiger den höjden.

Men för några år sedan lyckades någon få ett prejudikat, att en altan var inte en byggnad såvida det inte blir ett rum under den, eller ett utrymme som på något sätt skulle kunna bli ett rum. Detta gäller då framfröallt i de fall altanen byggs i direkt anslutning till huset.

Jag har inte koll, men misstänker att denna nya tolkning inte nödvändigtvis gäller i alla fall, utan det är möjligt att beroende på omständigheter så gäller ändå 0,5m. Jag tror att går man över 0,5m så bör man höra efter med bygglovsmyndigheten hur de ser på reglerna.

Ex. så är jag rätt tvässäker på att du inte får fylla ut upp till 1,2m utan lov, bara för att det skall vara en altan, utan detta gäller altan typ trädäck och liknande.
 
Det skiljer sig säkert lite från kommun till kommun.

Vet att när vi byggde vår altan i Huddinge så var det 60 cm över mark. När jag kikade ett år senare så var det 1,2 meter över mark. Dock var det helt bygglovsfritt. DVS behövde inte anmäla eller något annat.


kollar jag Ekerös hemsida:
http://www.ekero.se/Bygga_bo_miljo/...agor/Bygglov-och-andra-lov/Enkla-byggprojekt/


Så verkar det som att man behöver göra en anmälan? Även om det inte är bygglovspliktigt. Omständligt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.