Hej!
Vi planerar ansöka om bygglov efter årsskiftet. Fastigheten ligger i Värmdö Kommun på Saltarö.

Vår plan är att göra en nybyggnad på 40 kvm. Den befintliga byggnaden är på 60 kvm. Önskemålet är att bygga större men vad vi vet i dagsläget är det detta som gäller nämligen 60+40kvm.

För att det skall bli något att bo i med en familj på fyra har man en önskan att göra det så stort inom rimliga marginaler mellan tillåtet bygglov och verkliga önskningar.

Är det någon som vet vad som gäller för området:
* För avstånd mellan de två huskropparna (60+40kvm)?
* Vilken storlek kan man ha på ett inglasat uterum samt behövs alltid bygglov på detta?
* Kan vi sammanbinda det två huskropparna (60+40kvm) med det inglasade uterummet utan att byggnadsnämden går i taket?
* Vad gäller för inredd vind/loft på huset som är 40kvm? Vilka höjdmått gäller?
* Vet någon vad som gäller för detaljplan för området? Som vi ser det så är vart sjunde hus i området betydligt större än 60+40kvm.
 
[* Vilken storlek kan man ha på ett inglasat uterum samt behövs alltid bygglov på detta?
* Kan vi sammanbinda det två huskropparna (60+40kvm) med det inglasade uterummet utan att byggnadsnämden går i taket?
*.[/QUOTE]

Jag svarar bara på det jag vet:
Du kommer inte få sätta ihop husen med glassaltan
 
Detaljplanen får du lätt ut från kommunen, besök stadsbyggnadskontoret (eller vad myndigheten kallas för på Värmdö), elelr ring dem och be om kopior. Du får hem kopiorna i brevlådan inom någon dag, ev. kostar det nån hundring (5- 10 kr per sida).

Inglasat uterum räknas normalt in i byggnadsytan, det är alltså för det mesta inget man kan bygga utöver den godkända ytan. Man får bygga ett skärmtak på 12 eller 15kvm utan bygglov (har inte koll på vad som gäller exakt nu), men du får inte bygga väggar under taket.

I många fal lkan man få dipansd för att bygga lite mer än vad detaljplanen föreskriver, som en s.k mindre avvikelse (hur lätt eller svårt det är att få igenom det på Värmdö vaet jag inte).
 
Hej! Jag har en kompis som bodde på saltarö tidigare. Och enligt honom så är sånär som på alla hus "svartbyggda". Vi, jag min sambo & våra 2 barn är nyinflyttade på Ingarö i ett hus om 75m2. Varav enligt säljaren 15m2 är svartbygge, men preskiberat. .
Jag är själv ganska intresserad av frågan.
Min tanke är att bygga det nya huset i så bra läge som möjligt för att sedan kunna knyta ihop dem när en ny detaljplan kommer. Gissningsvis innom några år.
Tanken om uterum har givetvis slagit oss också. Men vi vet inte riktigt heller hur reglerna är. Tanken är väl att kanske bygga en alltan med överbyggnad/skärmtak. Med ett par glasdörrar eller liknande tillsvidare. Har precis som du noterat dessa många olika lösningar (inte alla enligt detaljplanen) i närområdet.
Lycka till
 
Byggnadsnämden kommer (om de gör sitt jobb) att kräva att ni river de 15 svarta kvadratmetrarna i samband med att ni vill ha bygglov för en ny byggnad. Preskriptionen innebär bara att de inte kan kräva rivning rakt av. Men om ni sökeerr bytt bygglov så kan de kräva att byggnaderna i övrigt följer givna bygglov.
 
Tack för era inlägg!! Vi kontaktade bygg-miljö nämnden på Värmdö Kommun och försökte ställa några frågor om bygglov. Fick till svar att det är 60+40 som gäller men att dom svarar inte på några ytterligare frågor utan vi får själva läsa detaljplanen (där det ska stå allt) och sedan återkomma om vi har frågor. Detaljplanen skickades per e-post och det var riktigt roligt att läsa den :) den var nämligen från 1962! Gissa om de var enkelt att tyda den skriften!
Vi får nog boka tid med en byggnadshandläggare i nästa skede.
 
Persbrant bodde ju på värmdö i ett hus som var egentligen två hus men förbundet med en glasaltan. Värmdö är inte direkt kända för att tillåta undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.