Vi har köpt tomt och ska bygga nytt permanentboende i en fädbod. Detaljplan finns. Men innan vi ritar huset vill vi så klart ha lite koll på vad kommunen kan ha åsikter om så vi slipper lägga tid och pengar på att rita om.

Min gissning är att en detaljplan bara är några av dom viktiga punkterna och att dom kan ha åsikter om allt mellan himmel och jord där utöver. Stämmer det? Tex står det inget om fönster i detaljplanen. Kan dom, pga att det är ingen fädbod, ha åsikter om många stora fönster och att det inte passar in i miljön? Eller kanske till och med designen på huset, att det är för modernt?
 
Det är rätt vanligt att det krävs att huset skall ”passa in” i omgivningen. Men det kan betyda många olika saker.
Jag bor i ett område som exploaterades på 20 talet. Sedan dess har nya delar tillkommit. De flesta tomter har delats under åren osv. Stadsbyggnadskontoret säger att den stora variationen av stilar utmärker området. Och vill att man bygger avvikande.
 
  • Gilla
Pappakeno
  • Laddar…
Det absolut enklaste och bästa svaret är att du ska boka en tid med handläggare med kommunen och ställa dina frågor om specifikt din fastighet!

Lycka till!
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det absolut enklaste och bästa svaret är att du ska boka en tid med handläggare med kommunen och ställa dina frågor om specifikt din fastighet!

Lycka till!
Absolut det begriper jag också. Vi har aldrig byggt förut och vill därför höra andras erfarenheter så vi vet vad vi kan förvänta oss. Tack.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Beror jättemycket på vilken kommun det är. Jag har haft jätteproblem med nitiska bygglovshandläggare. Sen fick jag tag på en pensionerad arkitekt som ville ha lite extrajobb och var tjenis med kommunens handläggare. Då gick allt som en dans….

Ganska skrämmande hur mycket makt dom har.
 
  • Gilla
Pappakeno
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är rätt vanligt att det krävs att huset skall ”passa in” i omgivningen. Men det kan betyda många olika saker.
Jag bor i ett område som exploaterades på 20 talet. Sedan dess har nya delar tillkommit. De flesta tomter har delats under åren osv. Stadsbyggnadskontoret säger att den stora variationen av stilar utmärker området. Och vill att man bygger avvikande.
Tack. I det här fallet finns inte olika stilar utan det är väldigt traditionellt. Det behöver dock inte betyda att vi får problem så klart.

Men rent generellt, hur ser processen ut? Är det detaljplanen gäller och som båda parter måste förhålla sig till eller kan kommunen ändå ha åsikter utanför den?
 
Larsa Larsa skrev:
Beror jättemycket på vilken kommun det är. Jag har haft jätteproblem med nitiska bygglovshandläggare. Sen fick jag tag på en pensionerad arkitekt som ville ha lite extrajobb och var tjenis med kommunens handläggare. Då gick allt som en dans….

Ganska skrämmande hur mycket makt dom har.
Jag är rädd för att det kan vara lite så. Därmed inte sagt att vi får några bekymmer.
 
Jag hoppas ni får nej.

Varför bygga sönder en fäbod?

Snart blir det en tråd om att riva gammla byggnader.

Jag hoppas att en levande fäbod kan skyddas...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag hoppas ni får nej.

Varför bygga sönder en fäbod?

Snart blir det en tråd om att riva gammla byggnader.

Jag hoppas att en levande fäbod kan skyddas...

/ATW
Du hoppas att vi får nej på vad? Bygga ett hus? Det är 12 tomter avstyckade med en detaljplan redan så det kommer byggas oavsett om vi köpt en av dom eller ej. Det här är inte mitt i en fädbod utan i utkanten. Dessutom är detaljplanen anpassad till området och det finns krav på hur fasad, tak etc ska se ut för att passa in i miljön. Vilket vi självklart är okej med. Jag är själv ifrån området och vill att fädboden bevaras och får leva vidare.
 
De kan ha åsikter, men håller man sig inom detaljplanen så man goda chanser att stå på sig och få rätt
 
  • Gilla
Pappakeno
  • Laddar…
P Pappakeno skrev:
Du hoppas att vi får nej på vad? Bygga ett hus? Det är 12 tomter avstyckade med en detaljplan redan så det kommer byggas oavsett om vi köpt en av dom eller ej. Det här är inte mitt i en fädbod utan i utkanten. Dessutom är detaljplanen anpassad till området och det finns krav på hur fasad, tak etc ska se ut för att passa in i miljön. Vilket vi självklart är okej med. Jag är själv ifrån området och vill att fädboden bevaras och får leva vidare.
Är det ett område med avstyckade fastigheter avsedda för bostadsändamål ska det inte vara några problem om ni håller er till bestämmelserna i detaljplanen. Är planen relativt ny? I så fall har kulturmiljöfrågor och utformning nyligen behandlats och resulterat i planbestämmelserna. Det är en annan sak om det inte finns någon plan, då skulle påverkan på kulturmiljön behöva göras i varje enskilt fall, vilket gör det svårt att i förväg veta hur det man tänkt bygga kommer bedömas vid en bygglovsprövning.

Börjar ni däremot tänja på detaljplanens gränser och vill bygga lite högre, lite större mm mm blir hanteringen av bygglovet krångligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappakeno
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag hoppas ni får nej.

Varför bygga sönder en fäbod?

Snart blir det en tråd om att riva gammla byggnader.

Jag hoppas att en levande fäbod kan skyddas...

/ATW
De avvägningarna är redan gjorda och besluten fattade iom att det är detaljplanelagt. TS kommer inte att nekas att bygga permanentboende om det är planenligt. Om det kan se ut exakt som TS önskar är en annan fråga.

Till TS, har du läst detaljplanen? (Finns i de flesta fall på kommunens hemsida). Dels plankarta och bestämmelser som är det juridiskt bindande men planbeskrivningen ger en bra bild om hur kommunen ser på området, iaf om det är en hyfsat ny detaljplan. Det är också möjligt att det finns texkulturhistorisk utredning som underlag.

Utan att ha läst detaljplanen är det omöjligt att svara på dina frågor. Detaljplanen kan vara allt ifrån superstrikt till att medge att du jämnar allt med marken och bygger en bungalow som Anna-Greta och Kalle har…
 
  • Gilla
Pappakeno och 1 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
De avvägningarna är redan gjorda och besluten fattade iom att det är detaljplanelagt. TS kommer inte att nekas att bygga permanentboende om det är planenligt. Om det kan se ut exakt som TS önskar är en annan fråga.

Till TS, har du läst detaljplanen? (Finns i de flesta fall på kommunens hemsida). Dels plankarta och bestämmelser som är det juridiskt bindande men planbeskrivningen ger en bra bild om hur kommunen ser på området, iaf om det är en hyfsat ny detaljplan. Det är också möjligt att det finns texkulturhistorisk utredning som underlag.

Utan att ha läst detaljplanen är det omöjligt att svara på dina frågor. Detaljplanen kan vara allt ifrån superstrikt till att medge att du jämnar allt med marken och bygger en bungalow som Anna-Greta och Kalle har…
Varför frågar då TS här?

Regeltänjare.

/ATW
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
N Noell skrev:
De avvägningarna är redan gjorda och besluten fattade iom att det är detaljplanelagt. TS kommer inte att nekas att bygga permanentboende om det är planenligt. Om det kan se ut exakt som TS önskar är en annan fråga.

Till TS, har du läst detaljplanen? (Finns i de flesta fall på kommunens hemsida). Dels plankarta och bestämmelser som är det juridiskt bindande men planbeskrivningen ger en bra bild om hur kommunen ser på området, iaf om det är en hyfsat ny detaljplan. Det är också möjligt att det finns texkulturhistorisk utredning som underlag.

Utan att ha läst detaljplanen är det omöjligt att svara på dina frågor. Detaljplanen kan vara allt ifrån superstrikt till att medge att du jämnar allt med marken och bygger en bungalow som Anna-Greta och Kalle har…
A ArneTW skrev:
Varför frågar då TS här?

Regeltänjare.

/ATW
Men du läser då som fan läser bibeln. Jag har inga planer på att tänja på några regler. Det finns en detaljplan som jag så klart har läst och tänkt följa. Min fråga är om kommunen kan ha åsikter utöver detaljplanen. Dom frågorna har jag nog fått besvarade nu. Tex är en tanke vi har fönster. Utsikten är fantastisk så vi skulle vilja ha fönster av modell större. Det står inget om fönster i detaljplanen nämligen. Jag är inte ute efter att hitta kryphål.

Vi ska försöka bygga ett hus som smälter in men vi kan inte bo i ett härbre tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
N Noell skrev:
De avvägningarna är redan gjorda och besluten fattade iom att det är detaljplanelagt. TS kommer inte att nekas att bygga permanentboende om det är planenligt. Om det kan se ut exakt som TS önskar är en annan fråga.

Till TS, har du läst detaljplanen? (Finns i de flesta fall på kommunens hemsida). Dels plankarta och bestämmelser som är det juridiskt bindande men planbeskrivningen ger en bra bild om hur kommunen ser på området, iaf om det är en hyfsat ny detaljplan. Det är också möjligt att det finns texkulturhistorisk utredning som underlag.

Utan att ha läst detaljplanen är det omöjligt att svara på dina frågor. Detaljplanen kan vara allt ifrån superstrikt till att medge att du jämnar allt med marken och bygger en bungalow som Anna-Greta och Kalle har…
Tack för bra svar. Absolut, detaljplanen och planbeskrivningen har vi läst och vi har en ganska tydlig bild av hur dom ser på området. En bild vi håller med om och respekterar till 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.