Hej!

Jag har ett stort dilema här.
Vi bor i ett gammalt fritidshusområde som numera är året runt boende i hela området.
Detaljplanen som gäller för vårat område är från 1963 då området byggdes och i detaljplansdokumentet som endast är på 3 st A4 papper står det att en byggnad på 60 kvm får byggas med ETT våningsplan med en byggnadshöjd på 3.0 meter och max takvinkel på 30° men det står ingenting nånstans om max höjd till nock eller totalhöjd så vad gäller här om det inte står med i en detaljplansbeskrivning?
Är det till min eller kommunens fördel om vissa angivelser saknas?
Får man bygga loft på ett sådant hus om man håller sig under max måtten innan det räknas som ett våningsplan?
Anledningen till att jag frågar här är därför att våran kommun är extremt svåra att ha att göra med, det är precis som dom inte vill att vi ska bygga alls.

Mvh Jonas Gustafsson.
 
Här är beskrivningen.
 
  • En skannad sida av ett dokument med byggregler och stycken märkta med paragraftecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med 3m byggnadshöjd, 60m^2 och 30grader kommer du inte särskilt högt oavsett.
 
D Daniel 109 skrev:
Med 3m byggnadshöjd, 60m^2 och 30grader kommer du inte särskilt högt oavsett.
Inte i nuläget nej men med attefalls regeln med ytterliggare 15 kvm samt höjning och ombyggnation av taket från 23 grader som vi har idag till 30 graders takvinkel och en bredd på 8meter som huset är så blir det faktiskt ståhöjd i mitten men det var igentligen inte min fråga utan det är det juridiska jag vill ha svar på.
 
Höjden begränsas av den angivna byggnadshöjden i kombination med den angivna taklutningen.

Om du bygger en attefallsutbyggnad, så tror jag inte att du får ändra taket på huset. Så om du har 8m bredd idag, så är det den bredd du har att spela med. Jag får det till att du kan få ca 2m höjd precis under nocken. Men det är då höjden på ovansidan tak. Du förlorar typ 20 - 30 cm på takstolar och isolering, minst.
 
Som jag ser det så skulle ni kunna bygga ut med attefallsregeln, och söka bygglov på ändring av taklutning i samband med detta. Om erat hus idag är 8m brett så skulle ni kunna bygga ut ytterliggare två meter, vilket skulle ge en invändig nockhöjd på ca 2.7m.

Det skulle då ge ett rätt ok loft skulle jag säga...

Sektionsritning av hus med mått för taklutning och tillbyggnad enligt attefallsregeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, Attefallsutbyggnaden får bara göras på en bef. huvudbyggnad. Då blir takhöjden på den byggnaden för hög, innan attefallsutbyggnaden hängs på. Så du kan inte räkna in den ytterligare spännvidden från attefallsutbyggnaden när du höjer taket.
 
Kan man inte göra attefallsutbyggnaden först och sen söka bygglov för att ändra takvinkel till den maximala? Dock får man ju högst ha en våning, så kommunen kanske har synpunkter på om ni får inreda vindsutrymmet eller inte...
 
H hempularen skrev:
Nej, Attefallsutbyggnaden får bara göras på en bef. huvudbyggnad. Då blir takhöjden på den byggnaden för hög, innan attefallsutbyggnaden hängs på. Så du kan inte räkna in den ytterligare spännvidden från attefallsutbyggnaden när du höjer taket.
Ja, givetvis gör man attefallstillbyggnaden först, och sedan gör man takändringen som säkerligen kommer att kräva bygglov. Har man en någorlunda smidig bygglovshandläggare så kommer de att se nyttan av att göra dessa åtgärder samtidigt då slutresultatet kommer att bli detsamma.

useless useless skrev:
Kan man inte göra attefallsutbyggnaden först och sen söka bygglov för att ändra takvinkel till den maximala? Dock får man ju högst ha en våning, så kommunen kanske har synpunkter på om ni får inreda vindsutrymmet eller inte...
Preecis den ordningen jag tänkte.
Definitionen när ett loft/vind blir en våning är när höjdskilnaden mellan färidgt golv till skärningen mellan fasad och ovansida yttertak överstiger 70cm.

Ritning av ett hus i sektion som visar byggnadshöjd, maxvinkel och mått för vinds- och källarutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.