Jag bor i ett område där kommunen gjort en ny detaljplan, men den har tyvärr blivit överklagad.
Kan kommunen ge oss bygglov i alla fall, trots att detaljplanen inte gäller än?
Vi måste verkligen bygga ut huset nu, vi klarar inte en vinter till.
Detaljplanen är överklagad av personer som vill bygga mer än vad planen tillåter.
Vad jag har hört så kan man få bygglov men riskerar att få riva eller ändra om detaljplanen ändras.
Är det någon som vet vad som gäller?
 
Åtminstone kommer tjänstemännen att omedelbart förvandla er ansökan till nämndärende. Att fatta snabbt beslut på delegation tror jag nämligen inte att de vågar. Och sannolikt vill vill också nämnden slippa fatta beslut innan detaljplanen träder i kraft.

Men! Rent formellt finns inga hinder att man innan dess beviljar bygglov med hänvisning till nu gällande detaljplan, eller (om sådan saknas) utomplanebestämmelser. Också ett sådant bygglov kan överklagas, men lär annars inte förlora sin rättsverkan bara på grund av senare detaljplaneändring.
 
Låter ju inte så farligt att bygga enligt kommunens förslag eftersom överklagandet gäller att utöka byggytan. Så det lär ju inte bli mindre i framtiden om överklagan vinner något gehör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.