Panerar byta tak från tegel till betong. Kommer att kontakta behörig yrkesman för att godkänna att taket håller.
Behöves även bygglov? Har läst motstridiga uppgifter bland annat här på sidan. Någon som vet?
 
hej!

är själv takläggare i Uppsala (tak till golv Uppsala) som jobbar i hela mellan sverige.

lägger om ca 2-3 tak/månaden i genomsnitt.

för att byta material på tak behövs ingen bygglov.

så länge du inte ändrar konstruktionen på självaste taket
 
Tror du får en varning nu Fadi;)

Bred linje har du på din firma iaf. hushållsnära tjänster, bygg och design, och rivning av hus.
 
haha!

nej det som inte ändrats är det med hushållsnära tjänster.
vart lite konstigt när jag reggade.

design haha, finns inte med.

men tak, bygg och renovering är det som gäller.
 
hur som helst så hoppas jag att du fått svar på din fråga :)
 
Svaret på frågan beror bl.a. på huruvida fastigheten ligger i detaljplanerat område eller inte, och därigenom - om detaljplan gäller- vad som framgår av denna. Hade själv tagit kontakt med kommunens byggnadsnämnd och tagit reda på detta innan takarbetet börjar. Vore bra tråkigt att måsta vidta rättelse i efterhand.
Mvh Jörgen
 
derfkir skrev:
Panerar byta tak från tegel till betong. Kommer att kontakta behörig yrkesman för att godkänna att taket håller.
Behöves även bygglov? Har läst motstridiga uppgifter bland annat här på sidan. Någon som vet?
Byter du inte färg så är det inga problem! Det kan stå i detaljplanen att det ska vara tak av karaktär tegel och innefattar betong som är likt tegel.

Vad gäller konstruktionen behöver du inte oroa dig! Ett tak som är gjort för tegel klarar normalt sett också betong. Skillnaden i vikt är inte stor även om betong väger något mer. För en konstruktör är det "tungt tak" och sak samma i båda fallen.
 
Snackade med en besiktningsman för några månader sedan som hävdade att blött tegel väger mer än blöt betong, så ett betongtak räknas som lättare än tegel. Om detta är sant har jag dock ingen aning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.