Vi har en tomt som tillåter hus med 1 plan, bygghöjd 5,5 och så står det i planbestämmelserna "Suterrängvåning får anordnas utöver angivet antal våningar". Vi har tagit hjälp av en arkitekt som skissat fram ett hus som jag sedan själv ritat klart. Arkitekten har också varit med och placerat huset på tomten. Tomten har en höjdskillnad på 8 meter och vi har placerat ett hus med suterrängvåning där tomten är som brantast. Tomtens höjd är högre än golvnivån på övervåningen åt söder, men det blir lite utfyllnad och lite sprängning.
Nu till min fråga, kan handläggaren neka till att få bygga huset med motiveringen "Tanken med suterräng är ju att man ska anpassa huset till terrängen, t.ex. gem att möjliggöra en sluttningsvåning i kraftigt sluttande terräng, inte att man gör om terrängen för att passa huset för att få en större bruttoarea"?
Vi tycker att vi har anpassat huset efter tomten.
Nybyggnadskarta med höjdlinjer och markerat hus med angivna höjdmått, visar terränganpassning för suterränghus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset placerat på nybyggnadskartan. FG suterrängvåning 111,5 och övervåningen 114,5.
Nybyggnadskarta visar höjdlinjer och planerad husplacering med angivna höjder för en suterrängvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggnadskartan, där höjdlinjerna framgår.
 
J johso64 skrev:
Vi har en tomt som tillåter hus med 1 plan, bygghöjd 5,5 och så står det i planbestämmelserna "Suterrängvåning får anordnas utöver angivet antal våningar". Vi har tagit hjälp av en arkitekt som skissat fram ett hus som jag sedan själv ritat klart. Arkitekten har också varit med och placerat huset på tomten. Tomten har en höjdskillnad på 8 meter och vi har placerat ett hus med suterrängvåning där tomten är som brantast. Tomtens höjd är högre än golvnivån på övervåningen åt söder, men det blir lite utfyllnad och lite sprängning.
Nu till min fråga, kan handläggaren neka till att få bygga huset med motiveringen "Tanken med suterräng är ju att man ska anpassa huset till terrängen, t.ex. gem att möjliggöra en sluttningsvåning i kraftigt sluttande terräng, inte att man gör om terrängen för att passa huset för att få en större bruttoarea"?
Vi tycker att vi har anpassat huset efter tomten.
[bild]
Huset placerat på nybyggnadskartan. FG suterrängvåning 111,5 och övervåningen 114,5.
[bild]
Nybyggnadskartan, där höjdlinjerna framgår.
ingen aning hur proffs hanterar detta.

Jag tror man framför allt tittar på att medelmarknivån för huset blir inom de 5.5 meter som är angivet.
 
BirgitS
En handläggare kan väl i princip neka till det mesta men det är ju inte de som bestämmer i slutändan.

Det jag funderar på när huset ligger så högt över gatan är hur du har tänkt att lösa tillgänglighetsfrågan.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Så här ser markplanen ut. Det blir en lång uppfart som lutar ca 1:12.
Ritning över markplan med markerad lång uppfart, parkering, altan och område för växtodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.