Vi vill resa ett plank vid tomtgräns då det i ett hus/lägenhet längre bort bokstavligen är kaos (fest) på helgerna. Det pissas och kräks om vart annat.

Vi ser allt detta om vi sitter ute/befinner oss på vår tomt, och det känns väl sådär. Ljudet får vi leva med, slipper vi se eländet är vi mer än nöjda.

Har kollat med min/mina granne/grannar och han/dom har okejat planket.

Måste jag söka ett bygglov för detta ändå? Vad kan hända om jag inte gör det? Går det att sök bygglov i efterhand?
 
Du behöver bygglov för plank. Titta på din kommuns hemsida om bygglov. Distinktionen mellan plank och staket (bygglovfritt) skiljer lite mellan olika kommuner.

OM du bygger iallafall så är dels risken stor att du får riva, dels riskerar du en sanktionsavgift. Sanktionsavgifter är konstruerade så att man dels får betala någon tusenlapp eller mer per svartbyggd kvm, det varierar lite beroende på exakt vad man har byggt, och hur den delen räknas för ett plank vet jag inte.

Men sedan utgår dessutom en sanktionsavgift på ett halvt basbelopp (ca 22 000) för att man påbörjar ett bygge utan starttillstånd, den kan man alltså drabbas av även om man har bygglov, men bygger innan samrådet. Och samma avgift om man tar ett bygge i bruk innan slutsamrådet. För mindre viktiga byggen, typ altan plank (?) så halveras den avgiften. Men en sanktionsavgift för svartbyggt plank är minst 11 000, och det kan bli avsevärt mer.

Att söka bygglov i efterhand kan man göra, men då skall sanktionsavgiften tas ut ändå. Jag torr att många kommer undan avgiften om de söker bygglov i efterhand på eget initiativ, alltså innan bygget upptäckts.

För några år sedan debiterades en sanktionsavgift för att en bostadsrättsförening vid stambyte hade lagt ett avloppsrör 30cm bredvid det gamla. De blev debiterade 22 000 per lägenhet (drgt 50 lgh) som nyttjade röret, för att bygget hade påbörjats utan starttillstånd, och ytterligare 22000 per lgh, för att de tagit röret i bruk. Föreningen kom undan betalningen på drygt 2 milj. efter överklagande, men då inte avgiftsberäkningen som sådan, utan åtgärden ansågs inte behöva bygganmälan.
 
Enl. min erfarenhet så brukar dylika festplatser vara rätt tillfälliga. Den som bor där brukar mogna inom något halvår eller så. Men det är klart om det är en missbrukarmiljö, så kan det ju hålla på ett tag..
 
Redigerat:
:eek: :eek: satan i gatan!!! :D Det kan med andra ord bli en j*vligt dyrt plank! Fast det kanske går fortare om man har ok från grannar?
 
Kan ni inte sätta upp en ihopfällbar skärmvägg eller tyg på något sätt som inte kräver bygglov?
 
När vi talade med Stadsbyggnadskontoret om ett plank/staket modell högre mot grannen så fick vi ett "nja" till svar om vi behövde söka bygglov. De sa att enligt reglerna ska vi söka om det men om vi är överens med grannen så kunde vi strunta i det. Blev lite förvånad över svaret då det känns som att stadsbyggnadskontoret i Stockholm är en grogrund för byråkrater :)
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Jag ska ringa och fråga också. Hoppas på samma svar. :D Vill börja med stolpar redan imorgon. Annars får jag vänta och söka som "man ska" :rolleyes:
 
Jonatan79 skrev:
Kan ni inte sätta upp en ihopfällbar skärmvägg eller tyg på något sätt som inte kräver bygglov?
Jo för visso, men blåser det till lite så får jag springa å leta väggar på totalt 12 meter! :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JT83 skrev:
:eek: :eek: satan i gatan!!! :D Det kan med andra ord bli en j*vligt dyrt plank! Fast det kanske går fortare om man har ok från grannar?
Generellt sett går bygglov snabbare att få om du själv redan fixat grannegodkännande av berörda parter, är det en väg i närheten är detta kommunen som blir granne och bygglovskontoret gör själv förfrågan till kommunen om medgivande som i 99 av 100 fall blir godkända per automatik, enda undantag för detta i min kommun är om ett bygglov försvårar för snöröjning då kan kommunen göra en undersökning om snöröjning kan göras på annat sätt för att kunna ge medgivande ändå innan dom ger nedslag på medgivande
 
Jensnorrland skrev:
Generellt sett går bygglov snabbare att få om du själv redan fixat grannegodkännande av berörda parter, är det en väg i närheten är detta kommunen som blir granne och bygglovskontoret gör själv förfrågan till kommunen om medgivande som i 99 av 100 fall blir godkända per automatik, enda undantag för detta i min kommun är om ett bygglov försvårar för snöröjning då kan kommunen göra en undersökning om snöröjning kan göras på annat sätt för att kunna ge medgivande ändå innan dom ger nedslag på medgivande
Ok. Ska ringa igen imorgon. Provade hela dagen idag under telefontid utan resultat. 2 handläggare på ca 50k invånare. Borde vara minst 3 iaf! :p
 
JT83 skrev:
Ok. Ska ringa igen imorgon. Provade hela dagen idag under telefontid utan resultat. 2 handläggare på ca 50k invånare. Borde vara minst 3 iaf! :p
2? I min kommun på typ 75k har vi väll närmare 10 tror jag väntetid får enligt kommunfullmäktige här inte ta mer än 10veckor, på mitt husbygge tog det 4 och då gjorde kommunen grannehörande
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Jensnorrland skrev:
2? I min kommun på typ 75k har vi väll närmare 10 tror jag väntetid får enligt kommunfullmäktige här inte ta mer än 10veckor, på mitt husbygge tog det 4 och då gjorde kommunen grannehörande
Ja, och 1 bygglovarkitekt/företagshandläggare. Känns som om jag får vänta 1 år på mitt plank!! :confused: :D
 
K
I vår kommun (40 k inv.) har vi speciell tid för små ärende som de kallar bygglov över disk. Mina föräldrar fixade det på det sättet när de skulle bygga uterum. Annars är min erfarenhet att det är lättare att gå till komnunhuset och be att få träffa en bygglovshandläggare än att få tag på någon i telefon. Även mail har fungerat bra och då har man ju dessutom svaret "på papper"
 
Maila kommunen och få svaret på mail. Ställ gärna en ja-kande fråga och se till att få svar :) Då har du ditt myndighetsbeslut, slipper bygglov, sparar pengar och kan åka till byggmax på lördag ;)

Edit: "Myndighet ska svara skyndsamt" som man brukar säga ^^
Sök på skyndsamt i artikel wiki
Jämför med P4
 
Redigerat:
Lime113 skrev:
Maila kommunen och få svaret på mail. Ställ gärna en ja-kande fråga och se till att få svar :) Då har du ditt myndighetsbeslut, slipper bygglov, sparar pengar och kan åka till byggmax på lördag ;)

Edit: "Myndighet ska svara skyndsamt" som man brukar säga ^^
Sök på skyndsamt i artikel wiki
Jämför med P4
Plank är det bygglov på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.