Hej alla goa!

Vi har en lite speciell situation. För ca 20 år sedan köpte min föräldrar en tomt på en ö, då stod det ett bostadshus samt två små bodar och en stor brygga på tomten. Min pappa blev sjuk och de bygglov som hade sökts och beviljats löpte ut... Nu finns varken hus eller brygga kvar så min fråga är:

- Hur skall vi gå tillväga för att bygga på tomten?
- krävs det ett bygglov för att bygga brygga?

En arkitekt sa att om man har en tomt så har man alltid rätt att bygga minst en fastighet, stämmer detta?

Tack på förhand!
 
F
Finns det något kvar av hus, bod och brygga eller har naturen tagit tillbaka allt?
 
  • Gilla
Klorran
  • Laddar…
ALLT är bort inte ens så mycket som en spik finns kvar..
 
F Freddedan skrev:
Finns det något kvar av hus, bod och brygga eller har naturen tagit tillbaka allt?
Allt är borta , inte ens så mycket som en spik finns kvar...
 
F
Låter nästan som någon har demonterat och forslat bort stugan och bodarna. 20 år är inte såå länge.

Strandskyddet är princip heligt och gäller både bebyggda och obebyggda tomter. Med lite tur är området inom ett så kallat LIS-område (lättnad i strandskydd) och där kan man lättare få möjlighet att få dispens. Kolla med din kommun.
 
Klorran Klorran skrev:
En arkitekt sa att om man har en tomt så har man alltid rätt att bygga minst en fastighet, stämmer detta?
Fastigheten är marken. På den kan man bygga en eller flera byggnader (om man får lov).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fastigheten är marken. På den kan man bygga en eller flera byggnader (om man får lov).
Okej, men måste man söka bygglov?
- det mest optimala för oss hade varit att bygga bryggan först och sen ställt upp typ ett attefalls hus och om några år bygga själva huset. Behöver man bygglov för attefallshuset då?

Jag har aldrig gjort något sådanhär projekt förut och vet liksom inte i vilken ände jag skall börja.. :(

Tack för all hjälp!
 
BirgitS
Ett Attefallshus är alltid en komplementbyggnad till ett befintligt bostadshus. Man kan alltså inte starta med hus enligt reglerna för Attefallshus.
 
  • Gilla
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
Börja med att prata med kommunen. Då får du förhoppningsvis veta exakt vad du behöver göra och i vilken ordning.
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
Med stor sannolikhet kommer ni inte att få bygga något alls.

Hur stor är fastigheten och hur långt från vattnet sträcker den sig?
 
  • Gilla
Magdalena Koch
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med stor sannolikhet kommer ni inte att få bygga något alls.

Hur stor är fastigheten och hur långt från vattnet sträcker den sig?
inte särskillt stor, kanske 500-1000kvm. på en ö såpass nära att det är kastavstånd till havet.. är det illa? det har juh ändå stått ett hus där lääänge innan det försvann..
 
Strandskyddet är till för att hindra att det byggs så att allmänheten får svårare att ta sig fram till vattnet. I och med att allmänheten har fri tillgång till er mark idag genom allemansrätten så är det just sådana byggen som ert som strandskyddet är till för att hindra. När byggnaderna togs bort på 90-talet gjordes alltså marken mer eller mindre värdelös.

Att jag anser att lagen i fråga är barock och äganderättsfientlig hoppas jag framgår. Inte för att min åsikt hjälper någon, men...

Det finns som andra varit inne på områden där strandskyddet är generellt upphävt och där det finns vissa lättnader, men enligt huvudregeln är det tyvärr kört.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Lagreglerna har sedan huset försvann ändrats i flera omgångar. Jag utgår ifrån att detta är inom ej detaljplanerat område. Numera gäller strandskydd om 300 m. Även om kommunenen säger ja så
Kan Länsstyrelsen säga nej
Börja med att ta en dialog med kommunen.
 
  • Gilla
Klorran
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strandskyddet är till för att hindra att det byggs så att allmänheten får svårare att ta sig fram till vattnet. I och med att allmänheten har fri tillgång till er mark idag genom allemansrätten så är det just sådana byggen som ert som strandskyddet är till för att hindra. När byggnaderna togs bort på 90-talet gjordes alltså marken mer eller mindre värdelös.

Att jag anser att lagen i fråga är barock och äganderättsfientlig hoppas jag framgår. Inte för att min åsikt hjälper någon, men...

Det finns som andra varit inne på områden där strandskyddet är generellt upphävt och där det finns vissa lättnader, men enligt huvudregeln är det tyvärr kört.
Byggnaderna togs bort för ca 5-7 år sedan, min pappa hade ett bygglov men fick en hjärntumör och allt stannade upp. Nu vill vi hjälpa till och få byggt ett sommarhus som hela familjen kan nyttja. Kan det hjälpa att det funnits ett beviljat bygglov ?
 
E Evamag skrev:
Lagreglerna har sedan huset försvann ändrats i flera omgångar. Jag utgår ifrån att detta är inom ej detaljplanerat område. Numera gäller strandskydd om 300 m. Även om kommunenen säger ja så
Kan Länsstyrelsen säga nej
Börja med att ta en dialog med kommunen.
Nu är jag kanske lite barnslig, jag är nybörjare och vill inte ramla in och göra bort mig. Har du några tips på vad man skall ha med sig/förbereda innan man tar kontakt med kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.