Hej

Äger sedan -08 en näringsfastighet(jordbruk) ej detaljplan ej aktivt jordbruk.
Jag har byggt en förvaringshall som genererar inkomst på gården, byggd med bygglov.

Har hört någonstans att är man AKTIV jordbrukare får man bygga byggnader för jordbrukets nytta utan bygglov och med AKTIV räknas en 3:dje dels årsinkomst på jordbruket.

Nu till frågan:


Gäller detta bara jord- och skogsbruk eller är det en generell regel vid inkomst på gården?
Jag uppfyller kraven med inkomst på gården men har dock inte via "jordbruk"

Tips på sakkunnig?
 
§ [Ekonomibyggnader]
Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomi-
byggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden
vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan.

Sen finns det rättsfall på att byggnaden måste vara till för produktionen på fastigheten.
Lada för förvaring, verkstad för reparation, arbetarbostäder osv.

LRF är väl dom som bör ha den erfarenhet som kan hjälpa dig.
 
Tack för svar.

Är tyvärr inte medlem hos LRF.
Borde inte kommunen kunna svara då detta? Misstänker dock att dom vill ha in bygglovsansökan...
 
Det spelar troligtvis in vad lokalen används till...
Jag har idag en hall som jag hyr ut till en båt marina som vinterförvarar båtar, det var lite jobb med att få bygglov pga brandrisker, säkerhetsplaner osv. Skulle jag bygga hall nr2 utan bygglov så är det ingen som följer upp att säkerheten efterlevs.
Svårt det här.

Mer tips?
 
Kommunen kan svara. Absolut.
Jag trodde att du inte ville vända dig dit för det borde väl ha varit första alternativet annars.
 
"Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

Hittade en text från 1736, verkar inte upphävd?

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?$%7BHTML%7D=sfst_lst&$%7BOOHTML%7D=sfst_dok&$%7BSNHTML%7D=sfst_err&$%7BBASE%7D=SFST&$%7BTRIPSHOW%7D=format=THW&BET=1736:0123%201$

Protte

Ni får klippa och klistra länken blev visst inte klickbar
 
Har nu mailat kommunen, men det är ju dem jag vill undgå ja... Man skall aldrig fråga, då riskerar man att få ett nej... var det en gubbe som sa en gång.
 
Bättre nej nu än efter du byggt klart. ;)
 
svar ifrån kommunen..

Det som gäller för bygglovsbefrielse är uppförande av ekonomibyggnader för jordbrukets eller skogsbrukets behov där din huvudsakliga inkomst skall komma från antingen jordbruket eller skogsbruket.


Din verksamhet saknar bygglovsbefrielse i gällande bygglagstiftning.

Detta innebär således att det du önskar uppföra är bygglovspliktigt.
 
Be dem hänvisa till en paragraf eller dom, det där står inte i lagtexten.
 
mycke_nu skrev:
Be dem hänvisa till en paragraf eller dom, det där står inte i lagtexten.
Det där är intressant, jag frågade löst om diverse byggnationer hos min kommun och fick också svar att bygglov krävs där jag inte riktigt kunde se att de hade stöd i lag för att kräva det. Jag har inte gjort något åt det ännu, men fick känslan att de försöker få in så många bygglovsansökningar som möjligt...
 
Mycket intressant, när jag byggde om lagårn till verkstad så var det en hantverkare som undrade hur jag kunde få bygglov på mina ritningar....
Så jag ringde kommunen men nej jordbruksfastighet var inte lovpliktig vid ombyggnad.

Nu får vi se om det går att bygga ut med 140 m2 så jag kan få in traktorn i värmen, om det går att få som maskinhall i verksamhet men någon bonne är jag ju inte.....

protte
 
mycke_nu skrev:
Be dem hänvisa till en paragraf eller dom, det där står inte i lagtexten.
Jag har ju skrivit in den paragrafen en bit upp.
 
Ricken skrev:
Jag har ju skrivit in den paragrafen en bit upp.
Det var ju det jag sade. :) Det som byggnadsnämnden hävdar står inte i lagen. Finns det rättsfall måste dom ange vilka.
 
mycke_nu skrev:
Det var ju det jag sade. :) Det som byggnadsnämnden hävdar står inte i lagen. Finns det rättsfall måste dom ange vilka.
Jo, iofs har inte ts angett vad han jobbar med. Men uppe barligen inte jordbruk- skogsbruk eller liknande näring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.